بازیهای بتل رویال از چند سال پیش با ورود به بازار آنلاین و رقابتی، موفق به تصاحب آن شدهاند و جایگاه بسیار محبوب و سودآوری به دست آوردهاند. Warzone، یکی از بزرگترین آثار این دسته بازیها است که در عرض دو سال، بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را به خود جذب کرده و تبدیل به یکی از پرطرفدارترین بازیها شده است. اکتیویژن بلیزارد، سازنده این بازی، پس از سه سال، در ماه قبل نسخهی جدیدی از این بتل رویال را عرضه کرد و در این مقاله، ما به بررسی این عنوان میپردازیم.
ساختارWarzone 2.0 ، مانند تمام بتل رویالهای اخیر است، با این حال، میتوان گفت که نسخهی اول Warzone با وجود ویژگیهای خاص مانند Buy Stationها و Loadout، در مقایسه با رقبای بزرگ این ژانر، تفاوتهای آشکاری داشت. اما نسخهی Warzone 2، با الهامگیری از دیگر آثار بتل رویال، کاملا متفاوت از نسخهی اول است.
در وارزون 2، هدف مشخصی برای انجام دادن وجود دارد. شما به صورت فردی یا گروهی (بسته به حالت انتخاب شده)، از هواپیما بیرون میپرید و در مکان مورد نظر خود در نقشه به زمین میآیید. سپس باید به جمع آوری چیزهای مفید، از جمله اسلحه، تجهیزات، پول و سایر موارد، بپردازید تا برای نبرد آماده شوید.
اصلی ترین و بزرگ ترین تفاوت وارزون 2 نسبت به دیگر بازی های بتل رویال و حتی نسخه اول Warzone واقع گرایی آن است. همانطور که در بررسی Call of Duty Modern Warfare 2 اشاره کردم، بازی سرعت نسبتا کند و واقعی دارد، از حرکات شخصیت تا کنترل پس زدن و حذف توانایی هایی مانند Bunny Hop و Slide Cancel. به طور کلی، ما میتوانیم شاهد یک نبرد رویال کندتر، تاکتیکیتر و واقعیتر باشیم.
سازندگان وارزون 2 آنقدر به جنبه رئالیسم بازی اهمیت داده اند که مجبور شدند بسیاری از عناصر گیم پلی را حذف و تغییر دهند. به عنوان مثال، دیگر نمی توانید در حین دویدن از Armor Plates استفاده کنید و زمانی که زره می پوشید، سرعت حرکت شما نسبت به نسخه قبلی Warzone به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
در وارزون 2 بازی کردن با وسایل نقلیه از یک سو، به دلیل سلامتی پایینتر آنها و خراب شدن با سرعت بالاتر، دیگر امکان استفاده بیرویه از آنها وجود ندارد. زیرا این وسایل به سوخت نیاز دارند و برای استفاده از آنها، شما باید همراه خود بنزین باشید یا در پمپ بنزینها سوختگیری کنید.
درباره سیستم Inventory بازی حرف زدیم، مثل بازی PUBG که هر بازیکن یک Backpack دارد که فقط جای کمی برای آیتمها وجود دارد. این آیتمها شامل مهمات، تجهیزات کشنده و تاکتیکی، خود بازگشت، زره و کلیه آیتمهای دیگر به جز پول، فضای Backpack شما را پر میکنند. در نظر داشته باشید که میتوانید مانند بازی Backpack ، PUBG های با فضای بیشتری را پیدا کنید.
یک نکته جالب بازی وارزون 2 درباره سیستم Backpack این است که با وجود عملکرد سینوسی نسبتاً مشخص خود، قابلیتهای جدیدی را برای ساختار گیمپلی ایجاد کرده است. به عنوان مثال، شما میتوانید دو یا سه عدد Self Revive را در کولهپشتی خود حمل کنید، یا حتی همین کار را با Gas Mask انجام دهید! همچنین، امکان قرار دادن سلاح سوم در کولهپشتیهای بزرگتر وجود دارد و حتی شما میتوانید درون یک کولهپشتی، کولهپشتی دیگری قرار دهید!
این قابلیت در مواقعی که شما و هم تیمیهایتان در کنار هم نیستید و یکی از شما لوت ارزشمندی مانند Self Revive را پیدا کرده است، بسیار مفید است. در این صورت، او میتواند آن را در کوله پشتی خود قرار داده و آن را برای شما نگه دارد تا در زمان دیدار مجدد، به شما بدهد. البته سیستم Inventory بازی دارای یک مشکل بزرگ است و آن این است که نحوه لوت کردن Backpack دشمنان پس از کشتن آنها چگونه است.
وارزون در مقابل نسخهی قبلی، اکنون ما شاهد ریخته شدن کل آیتمها و Loot آنها روی زمین نیستیم و باید به دنبال Backpack آن دشمن بگردیم، با آن تعامل برقرار کرده و به صورت دستی آیتمهای مورد نیاز را برداریم.
در ابتدای بازی، این مسئله به اندازه زیادی مشکلساز نیست، اما در انتهای هر راند که درگیریها شدیدتر و سریعتر میشوند، این مسئله مشکلساز خواهد شد. بارها تجربه کردم که هنگام جمعآوری غنائم از دشمنان، مورد حمله قرار گرفته و توانایی دفاع از خود را نداشتهام. به نظرم سیستم بکپک، حداقل در هنگام جمعآوری غنائم از دشمنان، نیاز به بازنگری کلی دارد، زیرا باعث مرگ ناعادلانه بسیاری از بازیکنان میشود.
یکی از تفاوتهای بزرگ وارزون 2 با نسخهی قبلی، عدم امکان خرید Loadout از Buy Stationها است. در طول بازی، ما به صورت خطی شاهد افتادن Loadoutهای یک بار مصرفی هستیم که معمولا خطرناک است زیرا مرکز توجه دشمنان قرار میگیرد. اگر نمیخواهید به این روش Loadout انتخابی خود را بردارید، میتوانید با پرداخت ۵۰۰۰ دلار از فروشگاه بازی، یکی از سلاحهای شخصیسازی شدهی خود را خریداری کنید. حقیقتا من با حذف Loadoutها و تغییر روش کلی خرید سلاحها موافق نیستم.
بیشتر مخاطبان به دو دسته تقسیم میشوند، یک گروه راضی به ساختار جدید و دیگری که مثل من از آن راضی نیستند. من اعتقاد دارم که اگر یک مکانیزم، ساختار، قابلیت یا ویژگی در بازی ویدیویی، بدون توجه به سبک و ژانر آن، به درستی پیادهسازی شده و مخاطبان آن راضی باشند، تغییر آن بدون هدف منطقی و بدون جایگزین کردن آن با یک ساختار بهتر، جذابتر و کاملتر، تصمیم درستی نیست. البته در این مورد، نظرات مختلفی وجود دارد.
استفاده از قابلیت شنا به بازی ،مبارزات بیشتری را اضافه کرده است و در مواقع نبرد سریع یا فرار، میتوان از آب یا قایق استفاده کرد تا فرار از خطراتی که جان تهدید میکند، ممکن شود. اما واقعیت این است که به منظور افزایش واقعگرایی بازی، حرکت، کنترل و شتاب دادن به وسایل نقلیه مختلف، از جمله خشکی، هوایی و آبی، بسیار کند و آرام است.
بیشتر بخوانید: تریلر بازی F1 24 | تصاویر واقع گرایانه و شگفت انگیز
بر خلاف نسخه قبلی بازی، استفاده از ماشین یا هلیکوپتر به منظور فرار، نتیجه مطلوبی نخواهد داشت؛ زیرا سرعت و شتاب این وسایل نقلیه بسیار پایین است (علاوه بر سلامتی وسایل نقلیه را هم در نظر بگیرید) که در نتیجه، دشمنان میتوانند قبل از فرار، شما را هدف قرار دهند و شما را به گلوله باران بیاندازند.
به طور کلی، لطفاً از انتظارات قبلی خود درباره وسایل نقلیه دست بکشید. در نسخه قبلی، استفاده از ماشین و هلیکوپتر به طور کامل بازی را تحت تأثیر قرار میداد، اما در نسخه جدید یعنی وارزون 2، به دلیل کاهش توان و سرعت و محدودیتهایی مانند سوخت، وسایل نقلیه نقش کمتری در بازی ایفا میکنند.
ایستگاه های خرید که در بازی با نام Buy Stations نیز شناخته می شوند، دستخوش تغییرات زیادی شده اند. اول و مهمتر از همه، همانطور که قبلا ذکر کردم، دیگر امکان خرید Loadouts از آنها وجود ندارد. از طرفی خرید برخی از آیتم ها مانند Self Revive نیز دیگر امکان پذیر نیست که تصمیمی منطقی است زیرا با اضافه شدن کوله پشتی، برخی از بازیکنان می توانند تعداد بالایی Self Revive را خریداری کنند و تعادل بازی را به هم بزنند.
محدودیت های این فروشگاه ها اکنون فروش برخی اقلام مانند پهپاد را محدود کرده است. دیگر امکان خرید تعداد زیادی پهپاد از یک فروشگاه وجود ندارد، زیرا موجودی آنها در حال حاضر محدود است. لازم به ذکر است که موجودی به صورت اشتراکی است، بنابراین اگر تیم دیگری کالای خاصی را خریداری کرده باشد، برای همه تمام می شود.
میتوانیم دربارهی قراردادهای بازی وارزون 2 یا همان Contractها نیز کمی بحث کنیم. در این قسمت، تغییرات مختلفی دیده میشود؛ قراردادهای Recon و Scavenger از بازی حذف شدهاند و جایگزینهای جدیدی را مشاهده میکنیم.
در وارزون 2 قرارداد Safecracker جانشین Scavenger شده است که در این قراداد باید سه گاو صندوق مختلف را منفجر کرده و لوت کنید. این قرارداد یا Contract محبوبترین قراداد در نقشهی موردنظر محسوب میشود و معمولا در اطراف آن، تیمهای مختلفی در حال مبارزه و نبرد هستند.
قرارداد Intel به عنوان جایگزین Recon، مشتمل بر پیدا کردن و آپلود فایل، و حفاظت از آن در طول آپلود، وظیفهی لپتاپ است. این قرارداد مانند Recon، برای شما و تیمتان، منطقهی امن بعدی را تعیین میکند. قسمت قراردادها، یکی از کمترین بخشهایی است که تحولات منفی را تجربه نمیکند و به ویژه، قرارداد محبوب Safecracker، گزینهی جذابی را به حساب میآورد.
بیایید به سمت حالت DMZ بازی Warzone 2 برویم. در این حالت بازی، پانزده تیم با یکدیگر و هوش مصنوعیهای پراکنده در نقشه به نبرد میپردازند. این حالت به عنوان یک PvPvE تجربه میشود. در DMZ، شما نمیتوانید از هواپیما پرش کنید و تیم شما به صورت تصادفی در یک نقطه Spawn میشود. متأسفانه، این مشکل در برخی از Roundها پیش آمده و ممکن است در یک مکان نامناسب Spawn شوید.
در مود DMZ وارزون2 باید لوت کنید، قراردادهای متعدد را انجام داده، با بازیکنان دیگر به مبارزه بپردازید و در پایان، با استفاده از ابزار Exfill، از منطقه خارج شده و اسلحه و اقلام جمع آوری شده خود را برای ماجراجوییهای آینده نگهداری کنید. بزرگترین مزیت منطقه محروم از امنیت، تنوع فوقالعاده قراردادهای آن است. از تحویل بار با کامیون شروع کرده تا پیگیری و کشف مواد رادیواکتیو و شکار تیمهای دیگر، تنوع این قراردادها بسیار جذاب است. همچنین برخی بلوپرینتها و جوایز ویژه برای این منطقه وجود دارد؛ به عنوان مثال، برای آزاد کردن سلاح M13B، باید با فردی به نام Chemist مبارزه کرده و با اسلحه او، منطقه را ترک کنید.
بطور کلی، DMZ تجربهای متفاوت از بازی بتل رویال به ما ارائه میدهد و بیشتر بر روی مبارزات PvE تمرکز دارد. اما، پس از آپدیت اخیر بازی وارزون 2 در ابتدای فصل، وضعیت سلامتی و آسیب پذیری باتها به طرز غیر منطقی افزایش یافت و به همین دلیل، من در حال حاضر تمایلی برای تجربه این حالت ندارم.
همانطوری که در بررسی بازی Call of Duty Modern Warfare 2 اشاره کردم، رابط کاربری (UI) بازی وارزون 2 بسیار ضعیف، غیراستاندارد و ناکارآمد است و بازیکنان نمیتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. نمیتوانم درک کنم که Infinity Ward در نسخه جدید با تغییرات رابط کاربری چه هدفی داشته است. رابط کاربری اصلی نیازی به تغییر نداشت، اما تغییرات اعمال شده باعث ایجاد ظاهر بدی برای منوهای بازی شده و من به شدت از آنها ناراضی هستم.
بخش صداگذاری بازی Call of Duty همواره عملکرد بینظیری داشته است، به ویژه در Modern Warfare 2 و وارزون 2 که به عنوان مثالهای برجسته در این زمینه محسوب میشوند. استودیو Infinity Ward باز هم توانایی خارقالعادهی خود در طراحی صداگذاری سلاحها را بهنمایش گذاشته است. همانطور که میدانید، صداهای سلاحها در بازیهای شوتر نقش بسیار مهمی در ایجاد ارتباط بازیکن با دنیای بازی دارند و انتقال احساس تیراندازی به مخاطب را برعهده دارند. از AR تا SMG، هر سلاح با صدای خاص خود، کاملاً تجربهی تیراندازی را به بازیکن منتقل میکند.
هنر و گرافیک بازی وارزون 2، مطابق با نسخه اصلی بسیار جذاب است و در کل، از کیفیت بالای بافتها و طراحی محیط، میتوان به عملکرد مناسب بازی اشاره کرد. به خوشبختی، تجربه من به صورت شخصی، هیچ گونه مشکل فنی یا باگ گرافیکی نداشته است و این نشان دهنده بهینهسازی بسیار خوب بازی است.
Warzone 2.0، با وجود اینکه تجربهای بهطور کلی قابلقبول را بهعنوان یک بازی بتل رویال ارائه میدهد، اما متأسفانه در برخی جنبهها نسبت به نسخهی اصلی دارای پسرفت است و همچنین از پتانسیلهای بالقوه آن بهطور کامل استفاده نمیشود. بازی در کنار دوستان همچنان میتواند لحظات جالبی را برای شما بهارمغان بیاورد، اما نه بهطور جذاب و هیجانانگیز مانند ورژن قبل.
2 پاسخ
اکتیویژ همیشه کارش درسته
عالیه