وقتی Resident Evil 4 در سال ۲۰۰۵ عرضه شد، به دلیل نوآوریهای انقلابی در زمینه اکشن، تبدیل به یک بازی بسیار محبوب شد. این بازی نه تنها مورد استقبال نسلهای بعدی از کنسولها قرار گرفت، بلکه بازیکنان بعدی نیز با آن همراه شدند و تجربهای منحصر به فرد از دنیای فرنچایز Resident Evil را به آنها ارائه داد.
بعد از حدود بیست سال از ظهور این اثر، ما شاهد عرضه بازسازیای از آن هستیم یعنی Resident Evil 4 Remake که علاوه بر حفظ روح جاودانهی آن، به بهترین شکل ممکن به بهبود و رفع مشکلات آن میپردازد. اکنون ما طرفداران تجربهای هستیم که تمام ویژگیهای مثبت و منحصر به فرد نسخهی اصلی را به ارث برده و آنها را به اوج پتانسیلشان میرساند.
در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک در جستجوی دختر رئیس جمهور آمریکا، اشلی گراهام، که توسط گروهی ناشناس ربوده شده بود، لئون اس. کندی، مامور مورد اعتماد رئیس جمهور، به روستایی در قلب اسپانیا سفر میکند. این جستجو ۶ سال پس از وقایع تلخ شهر راکون سیتی آغاز میشود. آخرین اطلاعات نشان میدهد که اشلی برای آخرین بار در این منطقه دیده شده است. همراه با دو پلیس محلی، لئون به منطقه مذکور حرکت میکند، اما نمیتوان به راحتی به آن دست پیدا کرد، زیرا این دو پلیس به نظر نمیرسد که در جستجویشان جدی باشند.
در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک هنگامی که لیان به مقصدش میرسد، یکی از پلیسها در حین گشت زدن در منطقه ناپدید میشود و برای همین لیان مجبور است به دنبال او به دل روستایی قدم بگذارد. اما در آنجا، سرعتی اهریمنی خود را نشان میدهد و او را در کابوسی گرفتار میکند که سالهاست سعی در رهایی از آن داشته است.
در ابتدا باید بیان کنم که موضوع این مقاله درباره داستانسرایی بازی است. در این بازی، داستان اثر اصلی با وفاداری و شوکهکننده به شکلی بازگو شده است. انگار که به سال ۲۰۰۵ بازگشتهایم و در حال تجربه مجدد بازی هستیم، با این تفاوت که این بار با یک داستانسرایی بسیار بیشتر به رسوم سابق فرنچایز احترام میگذاریم و به دنبال حفظ هویت منحصر به فرد خود هستیم.
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا این مقدار از وفاداری زیادهروی نیست؟ اما جواب آن خیر است، چرا که رویکرد کپکام در بازسازی بازی Resident Evil 4 یعنی بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک به طور کاملا متفاوتی از نسخه سوم است. این نشان میدهد که آنها از اشتباهات گذشته خود درس گرفتهاند و حالا با ارائه یک ریمیک جدید، تجربهای منحصربهفرد ارائه میدهند. در این بازسازی، به جای تغییرات بزرگ در داستان و حذف بخشهای مختلف، با شاهد داستانی بسیار هوشمندانه و منطقی که با اعمال تغییرات غیربنیادی، تاثیر بسیار بزرگی در عملکرد و پویایی داستان دارد.
اگرچه این بدان معنا نیست که شاهد برخی از قسمت های جدید و تازه نباشیم، اما به عنوان کسی که همیشه داستان سرایی این نسخه را تا حدی مورد انتقاد قرار داده ام، به جرات می توانم بگویم که این بازسازی داستانی بسیار منعطف، منطقی و عمیق تر ارائه می دهد. در مقایسه با بازی اصلی که مستقیماً بر رشد شخصیت و روابط با بازیکن تأثیر می گذارد.
یکی از انتقاداتی که به بازی اصلی داشتم، خام بودن بسیاری از شخصیتها از جمله لوئیس سرا بود که پتانسیلش به درستی بهرهبرداری نشده بود. اما باید توجه داشت که این نشانگر نبودن او به یادآورندهای نبود، اما رویکرد داستان به او بسیار خنثی بود. در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک، ما شاهد بهبود فوقالعاده در شخصیتهای مختلف از جمله لوئیس هستیم. همچنین، اشلی نیز اکنون پردازش بهتری دارد که باعث میشود او به یک شخصیت جذاب تبدیل شود که از همراهی با او لذت خواهید برد!
در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک به طور کلی، تغییراتی در جزئیات ساختاری شخصیتها، رویکردهای داستان به آنها و پسزمینههایشان ایجاد شده است که باعث بهبود در جایگاه منطقی Lore مجموعه میشود. این تغییرات نه تنها باعث میشود شخصیتها جایگاه منطقیتری در داستان بیابند، بلکه اهداف آنها در طول بازی بیشتر از انتقام یا رستگاری، منطقیتر و موجهتر باشند.
شخصیت لئون نیز دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و به شیوه ای بسیار بهینه تر به تصویر کشیده شده است که نه تنها با شخصیت تثبیت شده او در فرنچایز همسو می شود، بلکه تعادل زیادی بین ویژگی های شخصی او از جمله حس طنز جذاب و بار عاطفی سنگینی که او به دوش می کشد، او را بسیار دوست داشتنی می کند.
حال ما شاهد شخصیتی از Leon هستیم که با ارث بردن خصوصیات جذاب خود از نسخه اصلی، روند شخصیتسازی بهینهتر و پختهتری را دنبال میکند. او در بازی دارای پویایی بسیار خوبی است و توازن مناسبی بین شخصیت شوخ طبع و جدیت خود را در مواجهه با شرایط مختلف ایجاد میکند. سازندگان Resident Evil 4 Remake با استفاده از شوخیها و تکه کلامهای جذاب این کاراکتر در موقعیتهای خاص، پارادوکس موضعی خلق میکنند که باعث جذابیت بیشتر گیمپلی لحظه به لحظه میشود، و همه اینها بدون زیادهروی و با بهترین شکل اتفاق میافتد.
همانگونه که قبلا اشاره کردم، انتظار بزرگ من از بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک، بهبود داستانسرایی نسخه اصلی، تمرکز بیشتر بر کاراکترهای مختلف و بهرهگیری از ظرفیت واقعی آنها برای ارائهی یک روایت منطقی و پویا بود. پس از تجربهی کامل بازی، به اطمینان میرسم که این بازسازی توانسته است منابع خود را از نسخه اصلی تامین کند و نتیجهی آن، یک خروجی با پتانسیل بالا و روایتی جذاب و پویا است. بازیکنان قدیمی همواره با احساس دچار شدهاند که درگیر پدیدهی Deja Vu هستند و در طول بازی، احساس آشنایی با نسخه اصلی را تجربه میکنند.
این امر برای کسی مخفی نیست که گیمپلی و مکانیزمهای قدرتمند و برجسته اورجینال، یکی از اصلیترین مواردی است که همواره قبل از معرفی ریمیک، توسط من تاکید شده است. از آنجایی که ساختار این گیمپلی نیز همواره باقی مانده است، به نظر میرسد که کپکام نیز با این موضوع آشنا و آن را به خوبی درک کرده است و با ریمیک، به بهترین شکل از ویژگیهای برجسته این ساختار ۱۸ ساله استفاده کرده است.
اگر با بازی رزیدنت ایول ۴ آشنا هستید، احتمالاً متوجه شدهاید که گیمپلی آن هنوز از بسیاری از مکانیزمهای قدیمی خود استفاده میکند و انعطافپذیری نسخه قبلی آن بسیار بالا بوده است. در حقیقت، در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک این اثر حتی پس از گذشت ۱۸ سال، برخی از المانهایش به طور مستقیم به کار گرفته شدهاند!
نقد بازی آلن ویک 2 (Alan Wake 2) |تجربه ی ترس و بقا!
یکی از ویژگیهای جدید گیمپلی این نسخه یعنی بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک، علاوه بر اثر اصلی، تمام ریمیکهای قبلی فرنچایز را داراست؛ این نشان میدهد که وزن انیمیشنها و حرکات لیان در این نسخه بهتر از هر زمان دیگری است. بنابراین، این موضوع تاثیر قابل توجهی در سنگینی ضرباتی که به دشمنان خود وارد میکنید، دارد.
با ارائه به عنوان یک مثال، اجرای تکنیک سنگین Round House Kick بسیار هیجان انگیز و جذاب است و برخورد با دشمن احساس خوبی را به شما القا میکند. این احساس به سلاحهای گرم نیز انتقال مییابد؛ زمانی که با Silver Ghost تیراندازی میکنید، طراحی انیمیشن و واکنش پویا و جذاب سلاح به خوبی احساس لگد آن را به شما میدهد که باعث میشود مبارزات و بازیهای فوقالعاده جذاب و دیدنی به نظر برسند.
در Resident Evil 4 Remake واکنش دشمنان در حال حاضر به صورت قوی و دنامیک، هم از طریق محیط و هم از ضربات بازیکن، نشان داده میشود. به عنوان مثال، اگر با استفاده از یکی از حملات تن به تن، دشمن را به سمت دیوار پرتاب کنید، وی به سطحی که با آن برخورد میکند، واکنش نشان میدهد. این اتفاق همچنین برای محیط بازی صادق است؛ زیرا در حال حاضر، محیط بازی دارای درصد بالایی از تخریبپذیری است که در نسخههای قبلی این فرنچایز وجود نداشت.
در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک اگر به یک سازه چوبی برای سناریوی بالا فکر کنیم، هنگامی که Ganado به آن برخورد میکند، قسمتی از آن تخریب میشود که به او در هنگام مبارزه کمک میکند. این تخریب هرگز به تصویر کشیدن خون، متلاشی شدن سر دشمنان و یا قطع اعضای بدنشان منتهی نمیشود، بلکه به عنوان یکی از راههای مقابله استفاده میشود. در طی مبارزه، میتوانید با قطع دستها، دشمنان خود را خلع سلاح کرده، با از بین بردن پاهایشان فلجشان کرده و با متلاشی کردن سرشان، آنها را متوقف کنید (البته در برخی مواقع).
ویژگی برجسته این عناصر، توانایی های جدیدی است که چاقوی انحصاری Lian اکنون از آن استفاده می کند. این مکانیسمهای تازه به راحتی سلاح سرد لیان را به یکی از حیاتیترین تجهیزات برای بقای بهینه در طول تجربه تبدیل میکنند، که مطمئناً یک “باید” است! امکان ضربههای پری یا انحراف یکی از ویژگیهای بارز چاقوی شماست و سازندگان در تبلیغات و تریلرهای مختلف بازی Resident Evil 4 Remake تاکید زیادی روی آن داشتهاند. این توانایی را می توان با اطمینان یکی از مکانیسم های اساسی ساختار بازسازی بازی دانست که تفاوت محسوسی در رویکرد بازیکن به موقعیت های مختلف ایجاد می کند.
به جای ایجاد تغییرات اساسی در ساختار گیم پلی قبلی، مکانیزمی اضافه شده است که به سرعت خود را به سایر قسمت های آن تطبیق داده و گسترش می دهد و به شما این امکان را می دهد که به سرعت آن را به عنوان یک عملکرد اساسی در طول بازی بپذیرید و آن را در حافظه عضلانی خود ذخیره کنید. در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک شما این توانایی را خواهید داشت که تقریباً تمام حملات را با استفاده از چاقو منحرف کنید. از سلاح سرد مانند نیزه گانادو گرفته تا کمان پولادی اعضای فرقه سالازار! البته انحراف همه این حملات نیازمند تمرین زیاد و زمان بندی دقیق است.
شما در طول بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک قادر به پیدا کردن چاقوهای دیگری نیز خواهید بود، علاوه براین چاقوی اختصاصی لیان نیز به یکی از اسلحههای قابل ارتقای این بازی تبدیل شده است. شما میتوانید با مراجعه به تاجرِ دوستداشتنی، خصوصیات مختلف آن را ارتقا دهید، از جمله دوام آن. همچنین چاقو در طول بازی نقش مخفیکاری را نیز بر عهده دارد، که با استفاده از آن میتوانید بخشهای مختلفی از بازی را به صورت مخفیانه پشت سر بگذارید و مهمات خود را حفظ کنید.
به عنوان یک مثال، چاقوی آشپزخانه از جمله انواع ضعیف و ابتدایی چاقوهاست که در طول بازی با آن برخورد خواهید کرد. اما چاقوی بوت، با دوام و قدرت بیشتر، به عنوان تکیهگاه امنتری در زمان شکستن چاقوی اصلی خدمت میکند.
بیشتر بخوانید: نقد بازی Best Fiends | بهترین بازی افلاین
لازم به ذکر نیست که هیچ یک از این چاقوها در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک قابلیت ارتقاء را نخواهند داشت. به طور کلی، استفاده از چاقو نه تنها عمق بسیار بیشتری به گیم پلی می بخشد و آن را جذاب تر می کند، بلکه بازیکن را ملزم می کند تا سطح جدیدی از هوشیاری و دقت را در طول مبارزات داشته باشد. این مکانیزم در بسیاری از نبردها جایگزین فشار دکمه های QTE می شود و حالا بازیکن کنترل را در دست می گیرد.
هنگامی که در حال صحبت با Merchant هستیم، میتوانیم کمی در مورد خصوصیات جدید این کاراکتر و فروشگاه او بحث کنیم. همانطور که قبلا اشاره کردم، این کاراکتر هنوز هم ارتقاهای متنوعی برای سلاحهای لیان ارائه میدهد. همچنین، ما اکنون شاهد یک کاراکتر بسیار پویاتر از Merchant در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک هستیم که با توجه به دیالوگهای جدید، به سرعت جا میگیرد و در دل ما پلیرها تاثیر میگذارد.
در Resident Evil 4 Remake فروشگاه حال حاضر از یک منوی کاملا جدید به نام تجارت بهرهمند است. این منو به بازیکنان اجازه میدهد تا با تبادل مقدار مشخصی از اسپینلها که در گذشته تنها برای فروش مورد استفاده قرار میگرفتند، اقلام جدیدی مانند نقشهها، اسلحهها، گیاهان دارویی و غیره را دریافت کنند. این رویکرد بسیار مناسب برای ایجاد تعادل در خرید، دسترسی به اقلام جدید و استفاده از واحد پولی اصلی بازی است.
سیستم خرید و فروش گنجینهها در Resident Evil 4 Remake بهبود یافته و به شکلی مطلوب، راندمان این پروسه را افزایش داده است. اکنون میتوانید با استفاده از جواهرات پیدا شده، گنجهای مختلف را تزئین کنید و با بهینهسازی و استفاده از ترکیبهای رنگی، قیمت آنها را در هنگام معامله افزایش دهید. بخش شوتینگ رینج در این نسخه همچنان وجود دارد و مشاهده میشود که این بخش نیز مانند بخشهای دیگر، بهبود یافته است. البته کپکام توضیحات زیادی درباره این بخش ارائه نکرده است، زیرا میخواهد که بازیکنان بدون هیچ پیشزمینهای، آن را تجربه کنند و به قولی، به طور غافلگیرانه با آن مواجه شوند.
با استفاده از Merchant، ما باید به بخش Inventory برویم و آن را مرتب کنیم. Attache Case نیز تنوع و تاثیر مستقیمی در گیمپلی بازی دارد، زیرا هر کدام از آنها از قابلیتهای خاص خود برخوردارند و میتوانند به پلیر کمک کنند. علاوه بر این، شما میتوانید در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک از Charmهای مختلف برای کیف خود استفاده کنید که برخی قابلیتهای خاص را در اختیارتان قرار میدهند.
این جاکلیدیها دارای خصوصیات منحصر به فرد و شکلهای متنوعی هستند که با استفاده از رنگهای مختلف قابل تشخیص هستند. اگرچه این موضوع به نظر ممکن است در Resident Evil 4 Remake غیرمهم باشد، اما برخی از این جاکلیدیها به طور قابل توجهی سودآور خواهند بود. برای مثال، یکی از آنها قادر است قیمت هر بار تعمیر چاقو را در Merchant به شما کاهش دهد و این کار را به طور مداوم در طول بازی انجام خواهید داد؛ از این رو، میتوانید پول زیادی را در طول بازی جمع کنید که قادر خواهد بود هزینههای ارتقا و خرید اسلحههای دیگر را پرداخت کنید.
در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک، شاهد بازگشت سیستم ساخت فرنچایز قدیمی هستیم که در نسخه اصلی وجود نداشت. این سیستم بسیار تاثیرگذار بوده و برخی از عناصر مشابه بازی Resident Evil Village را داراست. با جمعآوری منابع مختلف در طول بازی، میتوانید مهمات مختلف برای اسلحههای خود بسازید. در سراسر محیط بازی، دو نوع کوچک و بزرگ از منابع قرار داده شدهاند که هر کدام قابلیت ساخت مهمات برای دستهای خاص از اسلحهها را دارند. همچنین، مانند نسخه هشتم، پلیر میتواند از فروشگاه “Merchant” دستورالعملهای ساخت مهمات مختلف را خریداری کند که این سیستم را انعطافپذیرتر و تنوع بیشتری میدهد.
هنگامی که درباره عناصر سنتی فرانچایز و بازگشت به این نسخه صحبت میکنیم، من نیز میخواهم به Storage اشاره کنم. در گذشته، به ویژه در نسخههای کلاسیک، ما همیشه یک جعبه برای ذخیره کردن آیتمهایمان در دسترس داشتیم که باعث میشد ترتیب و مرتبسازی Inventory نیز تحت تاثیر قرار میگرفت. اما در این نسخه یعنی بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک، این جعبه به صورت فیزیکی وجود ندارد و تغییراتی در عملکرد آن اتفاق افتاده است.
اکنون، وقتی پلیر به Typewriter دسترسی پیدا میکند، میتواند از طریق منوی Storage به این جعبه دسترسی پیدا کند، اما با این تفاوت که قادر به قرار دادن برخی از آیتمهای خود در آن نخواهد بود. این باعث میشود که یکی از بخشهای جذاب نسخهی اصلی، یعنی مرتبسازی Inventory، به طور قابل توجهی کاهش یابد.
در Resident Evil 4 Remake این تصمیم باعث شده است که بازیکن نتواند به طور مؤثر چندین آیتم خود را در فهرست موجودی خود برای قرار دادن موارد بیشتر در بالا سازماندهی کند. در این بازی شما قادر خواهید بود سلاح های خود را در جعبه آیتم ها قرار دهید، اما نمی توانید مهمات، اقلام بهداشتی و یا منابع را ذخیره کنید و آنها را برای بعد ذخیره کنید. اگر تا به حال دقت کرده باشید، واضح است که در تمام تغییرات این نسخه بازسازی شده نسبت به نسخه اصلی، یک مسئله ثابت باقی می ماند: ماهیت هوشمندانه و هدفمند این تغییرات فقط برای ایجاد «تفاوت» با نسخه 2005.
بیایید درباره هوش مصنوعی بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک صحبت کنیم، چرا که عملکرد دشمنان در این بازی واقعا قابل تحسین است! اکنون شما با دشمنانی بسیار هوشمند روبرو هستید که می توانند شما را درمانده، گیر اندازند و حتی با گرفتن لیان، او را در وضعیت بی دفاع نگه دارند تا هدف حمله قرار گیرد. یکی از اتفاقات جالب توجه در طول بازی، تله گذاری Ganadoها بود که باعث می شود تمرکز و دقت در دو عنصر اساسی در حین مبارزه، به خصوص در چند ساعت اول بازی، تبدیل شوند. همچنین، سیستم قطع عضویت پویا، می تواند به شما در مسیر پیروزی در مبارزات کمک کند.
به جز دشمنان بازی، Ashley اکنون با یک هوش مصنوعی جدید مجهز شده است؛ بنابراین، ما هماکنون شاهد همراهی با یک کاراکتر هوشمند هستیم که تنها با یک بار بار روی شانه لیان، به یک شخصیت هوشمند تبدیل میشود و حتی در طول مبارزات میتواند به لئون کمک کند! همچنین، در Resident Evil 4 Remake، امکان پنهان کردن Ashley در برخی از مکانها توسط سازندگان حذف شده است؛ بنابراین، این تجربه به خصوص در حین مبارزات، چالشبرانگیزتر خواهد بود. به عنوان مثال، قبلاً میتوانستید او را در مکانی پنهان کنید و به آرامی به دشمنان حمله کنید، اما اکنون این امکان وجود ندارد.
در بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک اَشلی با استفاده از دو دستور در اختیار پلیر، میتواند در کنار شما حرکت کند و یا فاصلهای از شما داشته باشد تا فضای مانور بیشتری برای لیان فراهم شود. این دستورات به اَشلی امکان احیا در صورت ضربه خوردن روی زمین را میدهند، اما باید با دقت از آنها استفاده کرده و استراتژیهای مناسب را در طول بازی اجرا کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. این ابزار، استراتژیهای مختلفی را در طول بازی ارائه میدهد و باعث انعطافپذیری بیشتر در مبارزات میشود.
تغییرات اخیر در گیمپلی و مکانیزمهای مختلف بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک ، در عین حفظ ویژگیهای اصلی و محبوب بازی Resident Evil 4، تجربهای لذتبخش و هدفمند ارائه میدهند. این تغییرات از انعطافپذیری مثالزدنی برخوردار هستند و مانند سال ۲۰۰۵، هیچ لحظهای تکراری نیستند. این باعث میشود تا همواره عطش شما برای ادامهی تجربهی بازی بالا باشد.
یکی از انتظارات من از بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک، توازن مناسب بین عناصر ترس بقا و ترس اکشن بود. اما من همیشه بیان کردهام که نمیخواهم سازندگان این عنوان هویت منحصر به فرد بازی را ترک کنند و آن را به صورت بازی وحشت بقا پیادهسازی کنند، زیرا این رویکرد میتواند باعث نابودی بازی شود. این ساختار، توانایی عناصر هاردکور وحشت بقا را ندارد. با این حال، در کل بازی Resident Evil 4 Remake، در بخش گیمپلی، شاهد بازگشت برجستهترین عناصر ترس بقا بودهایم که به خوبی این توازن را ایجاد میکنند.
این اثر یعنی Resident Evil 4 Remake نیز تحت تاثیر رویکرد سازندگان قرار گرفته است و با استفاده از تکنولوژی جدید، سعی شده است تا پتانسیل سابق برخی مناطق در این زمینه تقویت شود. در حقیقت، به جای اضافه کردن بخش هایی با هدف ترساندن بیشتر بازیکنان، تلاش شده است تا تجربه بازی در زمینه استفاده از سناریوهای قبلی و تبدیل آن ها به تجربه ای استرس زا و دلهره آور تقویت شود. به طوری که می توان گفت این رویکرد به نسبت نسخه هشتم، بیشتر به ترس و اکشن شباهت دارد.
به عنوان مثال، روستا در شب پر از حال و هوا است و قدم زدن در آن احساس انزوا می دهد و می تواند شما را در بر بگیرد. تاکتیک دیگری که توسعه دهندگان برای تقویت عنصر ترس استفاده می کنند، طراحی دشمنان جدید است. اکنون شاهد طراحی های بسیار جذاب و ترسناک تری برای مدل های قبلی هستیم.
همچنین، بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک با معرفی برخی دشمنان جدید، تجربهی ترسناکی را به ما ارائه میدهد. برخی از BOWهای قبلی، با اضافه شدن تواناییهای جدید، به شدت ترسناک تر شدهاند و موثرتر در ترساندن بازیکن هستند. من به شدت از این تغییرات و رویکرد جدید لذت میبرم؛ سازندگان با حفظ ماهیت اکشن، توانستهاند لحظاتی بسیار هیجان انگیز را ایجاد کنند. احتمالا طرفداران قدیمی و کسانی که نسخه اورجینال را تجربه کردهاند، خوب میدانند که من به چه بخشهایی از بازی تاکید میکنم.
یکی از ویژگیهای مثبت دیگر در مورد اتمسفر بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک، استفاده از مکانهای تاریک به عنوان ابزاری برای تقویت استرس و ترس در بازیکنان است. به طور کلی، سازندگان این بازی در طراحی اتمسفر و رویکرد خود، به شکلی مناسب و به دور از زیادهروی عمل کردهاند. در طول تجربه بازی، شما به عنوان یک مامور حرفهای و با تواناییهای فراوان در مواجهه با چالشهای مختلف قرار خواهید گرفت، اما به همین ترتیب، حس ناتوانی و بیقدرتی نیز به شما نزدیک خواهد شد و شما مجبور به فرار از مواجهه با بعضی از وظایف خواهید بود.
Resident Evil 4 Remake به طور فوقالعاده در جنبههای بصری نیز بهبود یافته است و میتوان به جرات ادعا کرد که این نسخه، زیباترین و بهترین نسخه از بازی Resident Evil تا به حال است. طراحی بصری کاراکترهای اصلی، دشمنان و جزئیات دقیق آنها با کیفیت بالا انجام شده است و با توجه به آن، تماشای آنها لذتبخش خواهد بود. یکی از انتقاداتی که به گیمپلیهای پخش شده از این بازی قبل از عرضه مطرح شده بود، مربوط به کیفیت باران و شدت آن بود. اما سازندگان اعلام کرده بودند که در حال برطرف کردن این مشکل هستند و به نظر میرسد که با موفقیت بهبود یافته است.
سازندگان عمل به وعده خود کردهاند و اکنون شاهد یک باران شدید واقعگرایانه هستیم که به کیفیت و پویایی بازی آسیب نمیرساند. این تغییرات به عنوان مکمل عالی در فضاسازی بهترین استفاده را ارائه میدهند. همچنین، موسیقی و صداهای بازی به روز شدهاند و اکنون با نوای تازهای که در گوش میخواند، صداهای نسخههای قبلی را جایگزین میکنند. این تغییرات شامل موسیقی منوی ذخیره بازی نیز میشود که آن را به صدایی آرام و در عین حال ترسناک تبدیل میکند.
اگر بخواهم درباره صداگذاری کاراکترها بازی Resident Evil 4 Remake توضیح دهم، باید بگویم که به نظرم آنها “عالی” هستند و این ویژگی در چندین سال اخیر و در نسخههای مختلف همواره ثابت و قابل اعتماد بوده است. صداگذاری کاراکترهای مختلف با کیفیت بسیار بالا انجام شده و مشخص است که صداپیشگان جدید تلاش دارند تا از صداگذاران گذشته و شخصیتی که خلق کردهاند احترام بگذارند. به همین دلیل، ما شاهد صداگذاریهای بسیار بهتری هستیم که هنوز هم حس و حال سابق کاراکترها را به خوبی حفظ میکنند.
در بخش قبل، توضیح دادیم که احساس سنگینی ضربات و واکنش داینامیک اسلحهها چگونه باعث میشود تا بازیکن احساس واقعیت بیشتری از بازی Resident Evil 4 Remake داشته باشد. این احساس به خوبی از طریق صداگذاری فوقالعادهی بازی، محیط و اسلحهها به بازیکن منتقل میشود. با شلیک کردن اسلحهها، گاهی اوقات میتوانید صدای کشیده شدن اسلاید اسلحههای کمری و یا برخورد اسلحه با زمین را به خوبی بشنوید که واقعاً مرا به شدت تحت تاثیر قرار میدهد. صداگذاری در بسیاری از بخشهای بازی، از جمله مبارزات و لحظات ترسناک، نقش مهمی را در تقویت احساسات بازیکن ایفا میکند و نشان میدهد که بازی با عملکرد بسیار عالی در این زمینه طراحی شده است.
یک پاسخ
بازیش عالیه