استودیو یوبیسافت بوردو با افزایش ناشناختهماندگی و استفاده از پلتفرمهای پارکور، سعی داشت تا بازی اساسینز کرید میراژ را به خاطرهی اصالت این سری بازگرداند. از لحظهای که بازی Assassin’s Creed Mirage به جهان معرفی شد، تا زمانی که آن را تمام کردم، هیجان و توقعهای یوبیسافت برای بازگشت به ریشهی این سری را در خودم احساس کردم.
آیا بازگشت به ریشه ها، به معنای جزای عمل نکردن و پنهان ماندن پشت کلمات تبلیغاتی است؟ آیا این ادعا فقط به درد بازیکنانی میخورد که با اساسینز کرید زندگی کرده و با آن آشنایی کامل دارند؟ یا آیا میراژ با قیمت ۵۰ دلار و پلتفرم هایی که برای جذب بازیکنان طراحی شده، ادعای بازگشت به ریشه ها را تایید میکند؟ به عنوان یک طرفدار اساسینز کرید، من از میراژ لذت میبرم اما به عنوان یک منتقد، آنرا معجونی بدون نوآوری میدانم.
اینبار خبری از یوبیسافت مونترال یا کبک برای ساخت یک بازی اساسینز کرید وجود ندارد. یوبیسافت تصمیم گرفته است به استودیوی کوچکتر، بوردو، مراجعه کند تا در یک بازی قیمت ۵۰ دلاری تجربهای مشابه اساسینز کریدهای قدیمی ارائه دهد و از جاهطلبیهای چند سال گذشته دور شود. داستان در میان دو نسخه آدیسی و والهالا جریان دارد. در این داستان، باسیم ابن اسحاق (بسیم) جوان را همراهی میکنیم که قبلا در والهالا با او آشنا شده بودیم. باسیم جوانی با جرات بالا، دزدی جاهطلب و به دنبال هیجان و پاداش است و به عنوان یکی از اعضای گروه هیدن وان، در الانبار، حاشیه شهر بغداد، در حال انجام کارهای غیرقانونی است.
داستان بازی اساسینز کرید میراژ سیر تکاملی خوبی دارد. از دوران جوانی او به عنوان یک دزد خیابانی شروع می شود و شما را با شخصیتی به نام نهال آشنا می کند. مبارزات روزانه معراج را دنبال می کند و با راهنمایی صدای درخشان خانم آغداشلو، شما را به سفری متفکرانه از رشد او از یک دزد خیابانی به یک معلم چیره دست می برد.
یوبیسافت همواره در بازیهای اساسینز کرید، داستانپردازی قابل قبولی را ارائه میدهد و در حال حاضر موفق شده است داستان درگیری دو گروه اوردرها و هیدن وانها را با فرهنگ و ریشههای بغداد ترکیب کند. نگرانیها و بازی اساسینز کرید میراژ گذشته باسیم، به خوبی انجام شده است و شخصیت اصلی با تبدیل شدن به فرد تأثیرگذار در مجموعه، مأموریت خود را به خوبی انجام میدهد. همچنین، آنتاگونیستهای بازی هرکدام داستان خود را دارند و مأموریتهای جانبی به نام داستان بغداد یا Tales of Baghdad نیز برای گسترش داستان شهر، در بازی حضور دارند.
اما مشکل اصلی من با گیمپلی بازی اساسینز کرید و ادعای یوبیسافت این است که به ریشهها بازگشت نمودهاند. یادم می آید که در ریشههای اساسینز کرید، در هر قسمت ابزار جدیدی را معرفی میکردند. به عنوان مثال، در نسخه دوم، اختراع داوینچی وجود داشت و در برادرهود، ما میتوانستیم اساسینزها را استخدام کنیم و یا در رولیشنز با استفاده از هوکبلید، باپرشهای بلندتر از ساختمانها بالا برویم. حتی ویژگی ساخت بمب دستساز نیز در بازی وجود داشت. این نوآوری تا نسخه یونیتی هم ادامه داشت و باعث شد که یکی از بهترین پارکورهای یک بازی سوم شخص را در ترکیبی از اکشن و مخفیکاری و البته بخش آنلاین تجربه کنیم.
اما بازی اساسینز کرید میراژ مانند هیچکدام نیست، اگرچه داستانش خوب است، گرافیک آن جذاب است و همراه با موسیقی و صداگذاری عالی، حال و هوای بغداد قرن نهم را به تصویر میکشد. اما متأسفانه، گیمپلی آن با ریشهها هیچ ارتباطی ندارد. تنها چیزی که یوبیسافت به ما داده است، والهالا با انیمیشنهای بسیار محدود و یکنواخت است. استودیوی بوردو تلاش میکند تا به ریشهها بازگردد، اما به دلایل مختلفی، مجبور به استفاده از مجموعهای از موارد آماده است و تنها یک بازی کوتاه، بدون نوآوری و بسیار محدود از نظر گیمپلی را به مخاطبان ارائه کرده است.
اگر 140 ساعت از یک بازی 60 دلاری را انجام داده اید و اتفاقاً از آن لذت برده اید، 15 تا 20 ساعت گیم پلی از یک بازی 50 دلاری نیز به شما لذت می دهد و من خودم می توانم این را تأیید کنم. همچنین توصیه می کنم آن را امتحان کنید. با این حال، این یک موضوع ترجیح شخصی است، که این واقعیت را تغییر نمی دهد که گیم پلی Mirage چیز جدیدی برای ارائه ندارد.
نقد بازی آواتار مرزهای پاندورا | Avatar Frontiers of Pandora
استودیو بوردو برای بازی Assassin’s Creed Mirage ،ارتقای مهارت های مخفی کاری، اقداماتی را به عمل آورده است؛ ابتدا تعداد مکان های قابل استفاده برای مخفی شدن را افزایش داده و سپس برای مأموریت های اصلی، راه های ورود مختلفی را برای بازیکن فراهم کرده است. به عنوان مثال، با رشوه دادن، استخدام یاغی ها یا شورشی ها، آن ها را به عنوان جان نگهبانان خلیفه جلوی ورود به قلعه می گیرید.
در بازی اساسینز کرید میراژ استودیو بوردو همچنین این امکان را فراهم کرده است که تقریبا همه دشمنان را با یک ضربه شکست دهید و از آن ها دفاع کنید. اما در نهایت، مخفی کاری واقعی به سوت زدن برای جلب توجه نگهبانان، استفاده از ابزارهای مختلف مانند چاقو، تیر بیهوشی و کشتن نیمی از نگهبانان در مقابل اعضای هم تیمشان، مهارت و استراتژی مورد نیاز است.
هوش مصنوعی بازی Assassin’s Creed Mirage واقعا مسخرست و در آن با یک سری دشمن خِرفت مواجه هستیم. وقتی که در پنج قدمی آنها وقتی یارشان را میکشیم، باز میگردند و به نگهبانی خود ادامه میدهند. قبلاً گفتم و اکنون نیز تأکید میکنم که تغییر موتور ساخت بازی توسط یوبیسافت تأثیری بر گیمپلی اساسینز کریدها نخواهد داشت.
در بازی Assassin’s Creed Mirage، از جنگافزارهای متنوعی برای مبارزه یا ساختن آیتمهای مختلف استفاده نمیشود. به جای آن، میتوانید با جمع آوری سه آیتم آهن، چرم و چرخدنده، شمشیر و خنجر خود را در سه مرحله ارتقاء دهید. اما در هر صورت، میتوانید لباسها و جنگافزارهای مختلفی که در صندوقها قرار دارند، پیدا کنید. این لباسها و جنگافزارها دارای دو پارامتر عددی برای حمله و دفاع و یک پارامتر Passive هستند. همچنین با ارتقاء، میتوانید ۶ ابزار مختلف مانند تله، بمب دودی، چاقو و تیر بیهوشی را قویتر کنید.
بازی اساسینز کرید میراژ به طور مستقیم نبردهای انیمیشن های Valhalla را کپی و پیست کرده است، با این تفاوت که Valhalla سلاح های سنگین و سبک مختلفی را با قیمت 60 دلار و طیف وسیعی از مهارت های خاص ارائه می دهد، در حالی که نسخه 50 دلاری Mirage حملات را به فشار دادن R1 برای حملات سبک یا نگه داشتن آن ساده می کند. R1 برای حملات سنگین.
بیشتر بخوانید: نقد بازی Best Fiends | بهترین بازی افلاین
در بازی اساسینز کرید میراژ طبعاً توانایی پریکردن یا دفع حمله دشمنان خوب از آب در آمده است، اما در حالت نرمال چالش زیادی ندارد و بازیکن را با فرصتهای زیادی برای اجرای دفع حمله رها میکند. همچنین، اسکیلها در میراژ حضور دارند و اغلب به صورت فعالیتهای غیرقابل تغییر باقی میمانند. آزاد کردن این اسکیلها هیجان زیادی به بازیکن نمیبخشد و در چیدمان استراتژی برای پایان دادن به بازی نقش چندانی ندارند. اما متأسفانه، سادگی مبارزات نزدیک در Assassin’s Creed Mirror باعث میشود که بازی به سرعت تکراری و خستهکننده شود. همچنین، بازی این قابلیت را به شما میدهد تا با کمک آن، در یک حرکت سریع، دو تا پنج دشمن را به قتل برسانید.
شما میتوانید از عقاب خود در بازی اساسینز کرید میراژ به عنوان یک ابزار برای علامتگذاری یا پیدا کردن اقلام مختلف دشمنان استفاده کنید. تعداد مارکهای عقاب شما محدودیتی ندارد. در حال خوشبختانه، در حین بازی، تعدادی سرباز با قابلیت ضدعقاب حضور دارند تا جلوی رصد محیط توسط عقاب شما را بگیرند.
اما در گیمپلی میراژ، دو ویژگی جذاب حضور دارد. اولی، بازگشت پوسترهای تحت تعقیب که در سه Tier مختلف برای دنبال کردن و لو رفتن توسط مردم خلاصه میشود. با افزایش Tier ها، مردم به سرعت نگهبانها را صدا میکنند و این باعث میشود که آرامش در شهر به هم بریزد. در Tier نهایی، شما باید با یک سرباز الیت مواجه شوید. دومین ویژگی، دزدیدن از مردم است. شما میتوانید در مأموریتها کلیدها و عتیقهها را بدزدید و یا در سطح شهر، آیتمهای جدیدی را بهدست آورید.
در بازی اساسینز کرید میراژ سه نشان خوب برای سه طیف در نظر گرفته شده است. این سه نشان را میتوان طریق مأموریتهای جانبی در قراردادها، دزدی، و یا با بازکردن صندوقها و مأموریتهای اصلی بدست اورد. با داشتن این نشانها، میتوانید اقدامات زیر را انجام دهید: هنرمندها را به اجرای آهنگ دعوت کنید، تخفیف از مغازهداران بگیرید، یا حساسیت جامعه نسبت به خود را کاهش دهید. همچنین، این نشانها در رشوه دادن هم بسیار موثر هستند. سازندگان همچنین مجموعهای از اشیاء قابل جمعآوری را در نقشه قرار دادهاند که شامل کتاب، مکانهای تاریخی و عتیقهها هستند و هر کدام از آنها مربوط به یک مأموریت انپیسی میشوند.
میخواهم درباره پارکور بازی صحبت کنم. در بازی اساسینز کرید میراژ پارکور نه تنها به معنای صعود و نزول از دیوارها و درها است، بلکه حرکات نمایشی آن نیز آن را جذاب میکند. در مقایسه با بازی والهالا، پارکور بازی تغییرات بیشتری را نسبت به انیمیشن ندارد و امکان حرکت روی ساختمانهای نزدیک به شهر بغداد را فراهم میکند. با این حال، هنوز مشکلاتی وجود دارد که مانع از حس روانی حرکت شخصیت میشود. برای مقایسه، کافی است بازی پارکور اساسینز کرید یونیتی را با اساسینز کرید میراژ مقایسه کنیم تا ببینیم چگونه پارکور سری اساسینز در طول زمان از دست داده و سرعت و زیبایی حرکات نمایشی آن کاهش یافته است.
هر چه از گیم پلی بازی اساسینز کرید میراژ دلخور هستم، اما طراحی شهر و گرافیک بازی باعث میشود تا در زیبایی و جذابیت شهر بغداد فرو روم. این شهر با واقعا زیبایی خود، گشتوگذار در آن را به یک تجربه لذت بخش تبدیل میکند. بازار این شهر پر از جذابیت و هیجان است، هر گوشه و کنار آن پر از مردم و تجار با فرهنگهای متفاوت است. وقتی وارد حیاط خانههای مردم میشوید، شاهد کارهای متنوع و زندگی پویای آنها خواهید بود.
در بازی اساسینز کرید میراژ اینجا یک نفر در حال تکان دادن فرش خود است، یک نفر دیگر در حال آب دادن به گلهایش با آهنگ زمزمه میکند و حتی یک نفر هم در حال نواختن ساز موسیقی خود است. مردم این شهر به پوششهای متنوعی مثل پوششهای مختلف از فرهنگهای متفاوت پوشیدهاند که با دیدن آنها به غنای جوامع مختلف شهر میپردازید.
در بازی اساسینز کرید میراژ ، باسیم همچنان میتواند در آب شنا کند و همچنین میتواند در بیابان با اسب و شترهایش به سرعت حرکت کند. گشت و گذار در بازی، به دلیل گرافیک زیبایش، واقعا ارزشش را دارد. اما از نظر فنی، برخی مشکلات وجود دارد. به عنوان مثال، هر بار که بخواهم کوزههای قرمز رنگ را به دیوار نامرئی لبه پرتگاه پرتاب کنم، آنها انفجار میکنند و خودم را آتش میزنم! یا گاهی مشاهده میکنیم که انپیسیها به سمت دیوار حرکت میکنند و به شکل بیهدف در افق راه میروند، شاید این به خاطر اشتباهات یوبیسافت در طراحی باشد! کی میداند!”
در بازی اساسینز کرید میراژ هنگامی که صدای اذان به دورترین نقاط شهر میرسد، به زبان فارسی، عربی و چینی، انپیسیها باعث تجربهی حسی برای شهر تجاری و فرهنگی میشوند. بهویژه زبان عربی تأثیر بسیار زیادی دارد. تجربهی من نشان داد که بازی با دوبله عربی، تاثیرگذارتر از تجربهی اولیهی من با آن به زبان انگلیسی بود، همانطور که زمانی که بازی “گوست اف سوشیما” را به زبان ژاپنی تجربه کردم. صداگذاری عربی بازی بسیار برتر بود و تمام شخصیتها با صداهای جدی و شنیدنی ایفا شده بودند. همین موضوع در نسخهی انگلیسی نیز صادق بود.
به بازی اساسینز کرید میراژ فرصتی بدهید و در لحظهای صدای محیط را گوش کنید. صداگذاری بازی نمونهای قابل توجه است، که در موسیقی عربی نیز تکرار میشود. سازندگان به جای استفاده از موسیقی پس زمینه، ساز موسیقی را به دست انپیسیها میدهند تا آنها برای شما نوازند و احساسات شما را تقویت کنند.
“قسمت جدید Assassin’s Creed با نام “Mirage” مشابه نسخه های قبلی خود است اما این بار ارزان تر است و محتوای گیم پلی آن به میزان قابل توجهی کمتر است. ادعای بازگشت به ریشه های خود یا افزایش عمق گیم پلی مخفی کاری چیزی بیش از یک ترفند بازاریابی نیست.
حقیقت این است که یوبی سافت دارایی ها و طرح های از پیش ساخته زیادی دارد و با دادن همه آنها به استودیوی یوبی سافت، از آنها خواستند تا یک بازی Assassin’s Creed دیگر بسازند. بنابراین، بازی اساسینز کرید میراژ به طور طبیعی یکی دیگر از بازی های مشتق شده از Valhalla، Odyssey یا Origins است. اگرچه داستان سرایی، گرافیک هنری و طراحی صدا یک بازی سرگرم کننده را در ترکیب ایجاد کرده است، اما ما فقط می توانیم گیم پلی بازی را در یک کلمه خلاصه کنیم: همان قدیمی.
سه نسخه آر پی جی بازی، که مشهور به آنها ردپای نامیده میشوند، نباید در یک بازی اکشن-ماجراجویی حضور داشته باشند.
پارکور هنوز نیاز به بهبود بیشتری دارد
این بازی در امر گرافیک، رقابتی نیست!
مسائل مربوط به مسیریابی تا حد زیادی زمان می برد.
2 پاسخ
خیلی بازی خفنیه
عالیه