از قلب خالقان آزاد، بتمن آرکام در دنیای سرکوبی و شجاع به وجود آمد، که میتواند به طور قطع آینده استودیو راکاستدی را تغییر دهد. این استودیو، به ما گیمرها چیزهای بسیار مهمی ارائه داده است. تیمی که با بازی اولشخص محبوبشان با عنوان Urban Chaos شروع به کار کرد، در طول پیشرفت خود، سهگانهای بینظیر و بیفراموش را با محوریت بتمن و دنیای محبوبش، Batman The Animated Series، برای طرفدارانشان به وجود آورد.
من با جسارت تیم بریتانیایی را میشناسم و میتوانم آنها را با انواع عناوین توصیف کنم. در طول ده سال گذشته، بازیهای استودیو نامبرده با حواشی متنوعی منتشر شدند، از جمله بتمن: آرکامسیتی با پایانی تکاندهنده و بحثبرانگیز، بتمن: آرکام نایت با قصهی جنجالی و بهیاد ماندنیاش و حالا با بازی Suicide Squad Kill the Justice League که هرچقدر هم حواشی آن را بگوییم، همچنان کم است.
پس از ۸ سال از انتشار بازی “بتمن: آرکام نایت”، بازی جدید “سوساید اسکواد” منتشر شده است. اکنون با بررسی بهروزترین محصول شرکت راکاستدی، آیا بازی جوخه انتحار همچنان همان تجربه کیفیت ویدیوگیم لایو-سرویس کسالتآور اولیه را ارائه میدهد یا با ویدیوگیم جدیدی روبرو هستیم؟
پس از وقایع «شوالیه آرخام»، داستان بازی جوخه انتحار چندین سال بعد اتفاق میافتد. پس از اینکه هویت بتمن در پایان «شوالیه آرخام» فاش شد و جهان متوجه شد که او کسی جز بروس وین نیست، او اکنون به لطف سوپرمن، فلش، گرین لنترن و واندر وومن که در دنیای آرکام به عنوان متا انسان ها نیز شناخته می شود، از غار خود خارج شده است. او به همراه این افراد، “لیگ عدالت” را تشکیل داده است. “
بازی جوخه انتحار با بزرگترین چالش خود مواجه است زیرا یک نیروی فضایی به رهبری “برینیک” وارد مدار زمین شده و برای مذاکره به شهر متروپلیس حمله می کند. اعضای لیگ عدالت بر سفینه فضایی برینیک سوار می شوند تا مذاکره کنند، اما برای غلبه بر این تهدید، سوپرمن، بتمن و گرین لنترن به سربازان وفادار برینیک تبدیل می شوند. Wonder Woman and the Flash موفق می شوند از دست سربازان Breenik فرار کنند، اما آیا آنها می توانند قوی ترین و باهوش ترین افراد را که اکنون سربازان Breenik هستند شکست دهند؟
اینجا، محل بازگشت آماندا والر از سازمان آرگس به جایی است که همه چیز آغاز شد، آسایشگاه آرکام. والر، با انتخاب چهار نفر از جنایتکارانی که توسط اعضای لیگ عدالت تحقیر شده بودند، آنها را در یک عملیات عجیب برای نجات جهان شرکت می کند. وظایف گروه Task Force X به سادگی و شفافیت توصیف می شوند: آنها باید لیگ عدالت را نابود کنند.
با این حال، با وجود اینکه یکی از نقاط قوت بازی جوخه انتحار، اثر بودن در ژانر لوتر شوتر است، اما یکی از ضعفهای همبازی نیز در آن وجود دارد. از ابتدا باید در نظر داشت که بازی سوساید اسکواد، یک بازی ویدیویی در ژانر لوتر شوتر است. در این ژانر، قصهگویی هرگز اولویت اصلی نیست، اما خوشبختانه میتوان گفت که بازی سوساید اسکواد موفق بوده است تا قصهای متمرکز و باکیفیت را بین لوتر شوترهایی که در چند سال اخیر منتشر شدهاند، روایت کند.
همانگونه که میدانید، در داستانهای “جوخه انتحار” یا سوساید اسکواد، ساختههای مختلفی وجود دارند که باید رعایت شوند، بدون توجه به اینکه در کمیک، سینما، تلویزیون یا بازی ویدیویی باشند. اعزام خلافکاران درجه چندم و ناآشنا مانند پولکا-دات من و بلاداسپورت به ماموریتهای غیرممکن، همراه با تمسخر قهرمانان لیگ عدالت و تلاش برای تحقیر آنها، موضوعات مهمی هستند که در داستانهای این مجموعه همواره مورد توجه قرار میگیرند. در واقع، مجموعه پیسمیکر (Peacemaker) یک نمونه بارز از این موضوع است و اگر این جنبهها در داستانهای مجموعه وجود نداشته باشند، انگار یک شئی کمی از داستان کاسته شده است.
با افسوس، بازی سوساید اسکواد بهبودیافتهای از منشأ خود بوده و داستان کاملی از سوساید اسکواد در آن پوشش داده شده است. اما چرا افسوس؟ زیرا این بازی همواره به دلیل جذابیت قهرمانهای محبوب، مورد توجه قرار نمیگیرد و همواره به مشکل برمیخورد. از نظر عاطفی، این مسئله برای ما ناراحتکننده است. اما از نظر فنی، در منشأ اصلی بازی، همین مشکلاتی که در بازی وجود دارند، موجود است و نمیتوان بازی سوساید اسکواد را به خاطر این مسائل بیاهمیت دانست.
نقد بازی Graven | یک بازی جذاب برای طرفداران Hexen و Heretic
با وجود سادگی و صراحت موضوع، داستان حاضر پیچ و خمهای بیشماری را در بر دارد که توسط استودیو راکاستدی به خوبی اجرا شده است. اما نقطه ضعف بازی جوخه انتحار، کمبود وزن دراماتیک مناسب در هنگام مواجهه با برخی از اعضای لیگ عدالت است.
در بازی جوخه انتحار، با فلش، گرینلنترن، بتمن و سوپرمن به ترتیب روبرو میشویم. یکی از نکات مهم این است که مواجهه با فلش و گرینلنترن از نظر درام بسیار قابل تحسین است و برای آمادهسازی و ساخت بازی بسیار مناسب است. در هنگام شروع مبارزهی اصلی، یک تنش احساسی و دراماتیک برای نبرد به وجود آمده است. فلش با تحقیر و برخوردهای متنوع با جوخه انتحار، همیشه رقابت با این افراد را حیاتی نگه میدارد و از سوی دیگر، گرینلنترن با تهدید خانواده ددشات و ریختن بنزین در آتش، درام بین دو کاراکتر را حفظ میکند.
متاسفانه واقعیت این است که نبرد بین بتمن و سوپرمن در دنیای واقعی اتفاق نمی افتد. به خصوص که سوپرمن تنها در چند موقعیت حضور دارد و فقط در نهایت مبارزه مشاهده می شود. با این حال، به لطف دیالوگ های عالی و تصویرسازی قوی شخصیت های اصلی و اعضای لیگ عدالت، این بازی موفقیت آمیز است. بازی نویسی با کیفیت، همراه با داستان گویی از طریق فایل های صوتی و سایر عناصر، به علاوه تصویرسازی قوی شخصیت ها، جهان آرکام را به تصویر می کشد و پشتوانه ای مناسب برای روایت داستان فراهم می کند.
با کارگردانی و بازیگران برجسته، داستان مرموزی در جهان آرکام روایت میشود که شخصیتهای اصلی و فرعی در آن به خوبی پرداخته شدهاند. وفاداری به اصل داستان و جلو بردن آن، همراه با پردازش مناسب، باعث میشود داستان بازی قوی و جذاب باشد. اگرچه داستان بازی در طول ۱۲ ماه و از طریق انتشار فصلی و رایگان کامل خواهد شد، اما حالا همین فصل صفر با سطح بالای روایت، نشاندهنده استانداردهای بالا در داستانسرایی استودیو راکاستدی است و باعث میشود بازی از دیدگاه داستانسرایی، از محصولات همسبک خود برتر باشد.
پیمایش و جنگ با دشمنان متعدد، تجربه بازی را شکل میدهد. بازیکن میتواند از بین شخصیتهای متنوع مانند کینگ شارک، هارلی کوئین، کاپیتان بومرنگ و ددشات، یکی را انتخاب کرده و در مسابقات شرکت کند. همچنین، در زمان مناسب، بازیکن میتواند شخصیت خود را تغییر دهد. از ابتدای بازی، بازیکن با سیستم حرکتی شخصیتها آشنا میشود و با استفاده از مکانیزمهای خاص حرکت و سلاحهای متفاوت، تجربههای متفاوتی با هر شخصیت بدست میآورد.
به عنوان مثال، کاپیتان بومرنگ تنها میتواند از تفنگهای شاتگان، مسلسل و تکتیرانداز استفاده کند، در حالی که هارلی کوئین تنها میتواند از تفنگهای کمری و سنگین استفاده کند. این واقعیت باعث میشود که بازیکنان با سیستمهای حرکتی کاملا متفاوت برای هر شخصیت و درخت مهارتهایشان، تجربهی گیمپلی یک عضو از جوخه انتحار را به طور کاملا منحصربهفرد تجربه کنند. اما خوشبختانه، با وجود سیستم آپگرید و بیلد-سازی، بازیکنان میتوانند با دستیافتن به جزئیات آیتمها و قدرتهای شخصیتشان، بیلد مد نظر خود را ایجاد کنند و بازی را به سمت پیشرفت ببرند.
با توجه به طراحی جذاب بازی، مکانیزمهای حرکتی و تیراندازی به شدت سرگرمکننده طراحی شدهاند و باعث تبدیل سوساید اسکواد به تجربهای جذاب و معتادکننده میشوند. با وجود گانپلی درجه یک، مأموریتهای تکراری و کمتنوع قابل تحمل میشوند، اما آیا این محتوا و فرایند سرگرمکننده میتواند تجربهای 200 ساعته را پوشش دهد؟ قطعاً خیر. همچنین، هر چه خط اصلی قصه و مأموریتهای جانبی از کاراکترهای فرعی ارائه میشوند، ساختار یکسانی دارند که میتواند بزرگترین مشکل بازی را به وجود آورد.
بیشتر بخوانید: نقد بازی Best Fiends | بهترین بازی افلاین
نقد بازی Blood West | یک بازی مستقل برای شوتر های کلاسیک!
بدون تردید، در این میان، چالشها و پازلهای ریدلر نیز از سهگانه آرکام به سوساید اسکواد منتقل شدهاند. با این حال، با این همه، تنوع مراحل بازی هنوز به طور قابل توجهی کم است و با انتظار از محتوای فصل بعدی که کمتر از یک ماه دیگر به بازی میآید، واقعا بالاست. پس از پایان داستان، بازی وارد حالت Endgame میشود و از ویژگیهای آنلاین خود استفاده میکند. بازیکنان میتوانند با انجام مأموریتهای مختلف و جمعآوری انواع لوت، خود را برای شروع فصل بعدی از محتوای داستان آماده کنند.
تنوع اسلحهها و احساس بینظیری که با شلیک به هر یک از آنها به همراه دارد، در ترکیب با انواع مختلفی از دشمنانی که باید شکار کنیم و سیستمهای حرکتی متنوعی که برای هر شخصیت تعریف شده است، چالش هیجانانگیزی را ایجاد میکند که تسلط بر آن دشوار اما لذتبخش است. هسته اصلی مبارزات بازی دقیقاً مانند بازیهای سری Batman: Arkham طراحی شدهاست و بازیکن علاوه بر حمله و دفاع، باید تعداد معینی از دشمنان را بدون زدن هیچ ضربهای نیز شکست دهد تا تواناییهای ویژه آنها فعال شود.
Rakastedi با موفقیت سیستم Free Flow را از Batman: Arkham Battles به سبک تیراندازی اول شخص ترجمه کرده است. با جوایز هیجان انگیزی که در ماموریت های جانبی و پایان بازی ارائه می شود، یک تجربه گیم پلی اعتیادآور ایجاد می کند که بازیکنان را درگیر می کند.
پس از اتمام بازی و ورود به حالت پایان بازی، چرخه ای از شرکت در ماموریت های اصلی تکراری، لذت بردن از گیم پلی و مکانیک های دوپامین زا، دستیابی به سلاح های جدید که کشتن دشمنان را بی نهایت رضایت بخش می کند و تکرار این چرخه، الگوی اعتیادآوری را ایجاد می کند که قلاب را به خود جلب می کند. بازیکن با وجود تکراری بودن ماموریت ها. همچنین، به لحاظ کیفیت صدا و تصویر، محصولی بسیار عالی هستیم. با توجه به تجربه بیشترین اعضای تیم ساخت بازی بتمن، راک استدی توانسته تجربه ای درجه یک را به بازیکنان ارائه دهد.
قبلاً، دیوید هیوگو با نام هنری سهگانه آرکام شناخته میشد، اما با کارگردانی هنری در بازی سوساید اسکواد، توانست بازی را به یک سطح بالاتر برده و جایگاه خود را مستحکم کند. جلوههای هنری و تصویری در این بازی بسیار برجسته و عالی هستند. زیبایی طراحی پیچیده، معماری آرت-دکو و تنوع طراحی مناطق مختلف، به همراه موسیقی امبیانس در پس زمینه شهر، تجربهای جذاب، اتمسفریک و لذتبخش برای بازیکنان ایجاد میکنند و کاوش در این شهر را به یک تجربه لذتبخش و هیجانانگیز تبدیل میکنند.
همانطور که در بازی آرکام نایت شاهد بودیم، شهر متروپلیس بهطور کامل تغییر کرده و هویت خاص خود را بهدست آورده است. این بازی محیطی را بههمراه هویت ویژه متروپلیس بهعنوان شهری بیروح، که در گاتهام نایتس سال گذشته دیده بودیم، تغییر داده است. این تغییرات، اولین نشانهی جدی این شهر در دنیای بازیها بوده است و باعث تبدیل شدن آن بهشهری منحصربهفرد در دنیای گیم شده است.
طراحی بازی به جز از جنبه هنری، از نظر فنی نیز مورد تحسین قرار می گیرد. بازی سوساید اسکواد، با یک محیط کاملا آنلاین، به چهار بازیکن اجازه می دهد که در نقشه جهان بازی ما فعالیت کنند. این بازی با نرخ فریم ۶۰ اجرا می شود و به طور شگفت انگیزی بهینه سازی شده است. همچنین، با استفاده از یک سیستم تازه و تحسین برانگیز از انیمیشن صورت ها، موقعیت های طنزآمیز با تکیه بر زبان بدن به طور خلاقانه ایجاد شده است. این بازی با موثریت توانایی خود در جلوه های فنی و هنری را به نمایش می گذارد.
با توجه به جلوههای تحسینبرانگیز بازی، بدون شک نقاط ضعف جدی نیز در آن وجود دارد. رابط کاربری بازی، یکی از اصلیترین عواملی است که مخاطبان را ناامید میکند. در برخی لحظات از بازی، صفحه به گونهای پر است که تشخیص دشمنان از همراهان به سختی ممکن است. همچنین، بین رابط کاربری منوها و رابط کاربری داخل بازی، تفاوت بسیار قابل توجهی وجود دارد و آنچه که در سهگانه آرکام توسط راکاستدی طراحی شده بود، نسبت به بازی حاضر، بسیار ضعیف و ناامیدکننده است.
همچنین، اغلب بازیکنان از عدم تعادل در سطوح بازی ناراضی هستند. در برخی موارد، سطوح بازی بسیار آسان و در برخی دیگر بسیار سخت و چالشبرانگیز هستند. این تنوع در سطوح باعث میشود تجربه بازی برای برخی از بازیکنان تکراری و برای برخی دیگر فراگیر باشد.
به علاوه، مسائل فنی نیز میتواند تجربه بازی را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. اغلب در بازیهای رایانهای، مشکلات فنی مانند کندی و لگ در بازی وجود دارد که باعث میشود بازیکنان علاقهشان به بازی را از دست بدهند.
در نهایت، داستان بازی نیز میتواند به یکی از نقاط ضعف بازی تبدیل شود. در بسیاری از بازیها، داستان بسیار ساده و تکراری است و تاثیر چندانی بر روی تجربه بازیکن ندارد. اما در بازیهای مانند بازیهای نقشآفرینی، داستان میتواند جزء اصلی تجربه بازی باشد و اگر داستان جذاب و پرهیجان نباشد، بازیکنان ممکن است از بازی خسته شوند.
به طور کلی، با این همه جلوههای تحسینبرانگیز بازی، نقاط ضعف جدی نیز در آن وجود دارد که باعث میشود تجربه بازی برای برخی از بازیکنان ناامیدکننده باشد. برای حل این مشکلات، توسعهدهندگان بازیها باید به این نقاط ضعف توجه کنند و سعی کنند تجربه بازی را بهبود بخشند تا بازیکنان بتوانند بهترین تجربه را از بازی خود داشته باشند.
فیلم سوساید اسکواد با تدوین کامل و بینقص صدا، موسیقی و دوبله، به شکلی فوق العاده با بازی فوق العاده کوین کانروی در نقش بتمن/بروس وین، تمام جنبههای شخصیت این قهرمان را با تکنیکهای متنوع به تصویر کشیده است. او با نمایش نقش های مختلف بتمن/بروس وین، از جمله آسیب پذیری و انسانیت بتمن و ترسناکی شوالیه تاریکی پلید که اکنون از گاز وحشت استفاده میکند، نقش بتمن/بروس وین را به ابعاد بزرگتری رسانده است. اجرای بینقص کانروی، باعث ایجاد یک اجرای افسانهای و بینظیر با تمام جزئیات دقیق گردیده است.
اجرای استثنایی بازیگران برجسته هنرمند، تارا استرانگ، در نقش کینگشارک و هارلی کوئین، همراه با نوشتنی برجسته و موسیقی فوقالعاده اثر نیک اروندل از سهگانه آرکام، سبب میشود تا جلوههای صوتی و تصویری سوساید اسکواد، درجه یک، به مخاطبان ارائه شوند.
علاوه بر این، گرافیک بازی نیز نسبتاً قدیمی است و این می تواند برخی از بازیکنان را از تجربه کامل بازی باز دارد. به طور کلی، Suicide Squad Kill the Justice League یک بازی خوب است، اما با نقص هایی که می تواند از تجربه بازی لذت بردن را کاسته، نمی تواند به عنوان یک بازی برتر در ژانر خود شناخته شود.
نقد بازی Lords of the Fallen | الهام بخش سازندگان بازی
سوساید اسکواد با موفقیت به جمعبندی و ایجاد زیرساخت مناسب برای محتوای سرویس زنده طولانیمدت دست یافته است. Sosayd Squad در مقایسه با سایر بازی های ویدیویی مانند Avengers، Anthem، Gotham Nights، Redfall و Outriders بهترین بازی تیراندازی سوم شخص است که در سال های اخیر عرضه شده است. اگر انتظار تجربه ای مبتنی بر داستان مانند سه گانه Arkham را دارید، بهتر است تا زمستان آینده منتظر بمانید تا چهار فصل اول با محوریت داستان منتشر شود. در غیر این صورت، تجربه Sosayd Squad فقط برای طرفداران جدی بازی های شوتر غارتگر که با دنیای DC آشنا هستند توصیه می شود.
با این حال، بازی حالت چندنفره جذابی دارد و می تواند برای گروه های دو نفره یا تیم های چهار نفره موفق باشد. مکانیک های گیم پلی بازی جالب و نوآورانه ای دارد و با توجه به اینکه در طول فصل های آتی بهبود خواهد یافت، انتظار می رود که سوساید اسکواد به محبوبیت و موفقیت خود ادامه دهد.
یکی از نقاط ضعف دیگر بازی، نابرابری قیمت گذاری برای محصولات فروشگاه است. چرا باید به عنوان مثال، بازی با قیمت هفتاد دلار، هزینه اضافی برای خرید موارد اضافی داشته باشد؟ این مسئله در قیمت گذاری، قابل تامل است و راک استدی باید درباره آن تصمیماتی بگیرد.