استودیو دونتناد با انتشار بازی Jusant، تجربهای آرامش بخش و یکی از بهترین اثرات سال را به ما هدیه میدهد. این استودیو که برای ساخت بازیهای مانند Life is Strange و Tell Me Why مشهور است، در سالهای اخیر تصمیم گرفته است به سمت آثار متفاوتتری مانند بازی Vampyr حرکت کند. علاوه بر این، استودیو دونتناد در کنار توسعه پروژههای اصلی، به ساخت بازیهای کوچکتر و جمعوجورتر نیز میپردازد، که بازی Jusant یکی از آنهاست. این بازی فرانسوی جذاب و دوستداشتنی، تازهترین اثر این استودیو است که به تازگی منتشر شده و در دسترس گیمرها قرار گرفته است.
بازی یوسانت، یک عنوان معمایی و پلتفرمر است که در آن شما به عنوان بازیکن، کنترل یک شخصیت تنها دارید. این شخصیت، یک موجود بامزه با رنگ آبی است که در طول بازی باید از برجهای رها شده تا قله کوهها صعود کند و راه خود را پیدا کند. در ابتدا، بازی ممکن است شبیه به یک بازی کوهنوردی به نظر برسد که چالشی برای شما ایجاد نمیکند. اما هنگامی که بازی را آغاز میکنید، متوجه میشوید که این تصور اشتباه است و بازیکن را در مواجهه با چالشهای بسیاری قرار میدهد.
بازی Jusant با طراحی مسیر در بین برجها و صخرهها، به بازیکن امکان میدهد به بالا برود. برای ایجاد تجربهای نزدیکتر، سازندگان از دو دکمه کنترل دست چپ و راست استفاده کردهاند. در ابتدا، این ممکن است باعث گیج شدن بازیکن شود، اما به سرعت با سیستم آشنا میشود و این چالش کوچک، یک جنبه جذاب در بازی به وجود میآورد. بازی در کل دشوار نیست و چالشی که نتوانستید آن را پشت سر بگذارید، وجود ندارد.
با این حال، گرچه بازی یوسانت ظاهری ساده دارد، اما گیمپلی آن به هیچ وجه تکراری یا خسته کننده نیست. در طول بازی، مکانیزمهای جدید و متفاوتی به بازی اضافه میشود. به طور کلی، بازیکن میتواند پس از بالا رفتن از یک صخره یا برج، میخچههایی به دیوار بزند که در صورت سقوط، بازیکن نیاز ندارد تمام مراحل را دوباره طی کند. البته این امکان بدون محدودیت نیست و هر بازیکن تنها مجاز به استفاده از ۴ میخچه در هر مرحله است.
هنگام بالا رفتن، بازیکن باید از تنفس خود مراقبت کند. در صورت عدم استراحت، تنفس در برابر ارتفاع بلند مشکلاتی را به وجود میآورد. احتمالاً بازی به صورت کامل از شما جلوگیری نخواهد کرد، اما قادر نخواهید بود پرشهای بلند و سریعی انجام دهید و باید به نقطهای بازگردید که تنفستان به حالت عادی بازگردد. هرچه بیشتر در بازی پیش میروید، با موانع و چالشهای بیشتری روبرو خواهید شد.
نقد بازی آواتار مرزهای پاندورا | Avatar Frontiers of Pandora
با ورود به بیومهای جدید، به یک محیط جدید و قابلیتهای جدید برای بازیکن دسترسی خواهیم داشت، اما همزمان با چالشهای جدیدی نیز مواجه خواهیم شد. پس از آشنایی کلی با گیمپلی بازی در دو مرحله اول، وارد محیط بیابانی میشویم که به جز اضافه شدن قابلیتهای جدید، با یک مشکل جدید به نام گرما نیز مواجه خواهیم شد. در این حالت، علاوه بر بالا بردن مسیر، باید در مقابل نور مستقیم آفتاب تنفس خود را مدیریت کنیم.
نور آفتاب و گرمای شدید محیط، باعث کاهش تنفس سریع و افزایش نیاز به سرعت عمل در شخصیت میشوند. حتی میتوانند مسیرهایی را که توسط موجودات جذاب ایجاد شدهاند، از بین ببرند. در ابتدا ممکن است فکر کنیم که این موجودات فقط برای جذب گیمرها هستند، اما در واقع، این شخصیت منبع اصلی از تجربه بازی است. او باعث رشد گیاهان میشود تا بتوانید از مسیر خود عبور کنید، یا حتی موجودات را کنترل یا به آنها مقاومت کنید.
این موضوع تنوعی به بازی اضافه کرده است و با چالش هایی مانند نور آفتاب و باد، بازیکن برای انجام سریع تر بازی، باید سرعت عمل بیشتری داشته باشد. بازی گیمپلی سخت و دشوار نیست، اما این چالش های کوچک باعث می شود تا بازیکن در طول بازی با یکنواختی مواجه نشود. به دلیل سبک بازی، این موضوع بسیار مهم است و باعث می شود بازیکن تا انتهای بازی ادامه دهد.
اگرچه در ابتدا به نظر میرسد که بازی Jusant با گیمپلی عجیب و خاصی همراه نباشد، اما دونتناد توانسته است در طول مراحل مختلف، با چالشهای متنوع در مسیر بازیکن، جذابیت و تازگی بازی را حفظ کند و جلوی تکرار در روند بازی را بگیرد. گیمپلی این بازی، با وجود سادگی، چالشهای قابل قبولی دارد و بسیار سرگرمکننده است، به طوری که بازیکن حس میکند واقعا در حال پیشرفت در یک مکان است.
بیشتر بخوانید: نقد بازی Best Fiends | بهترین بازی افلاین
جذابیت گیمپلی بازی Jusant در وجود گزینههای متنوع برای رسیدن به مقصد است. با پیشرفت در مراحل بازی و به دست آوردن قابلیتهای بیشتر، گیمر میتواند از روشهای مختلف به مکان دلخواه خود برود. سازندگان بازی به بازیکنان اجازه میدهند که در بخشهای مختلف بازی، با توجه به توانایی و ترجیحات خود، مسیر خود را انتخاب کنند و به مقصد مورد نظر دست یابند. این امکان ممکن است در تمام مراحل وجود نداشته باشد، اما با این حال، همین تنوع کم، باعث میشود تا با انتخاب مسیرهای دشوار، خود را به چالش بکشیم و از تجربه بازی بهتری لذت ببریم.
با توجه به محیطهای گوناگون و مناسب، بازی Jusant از نظر طراحی و ظاهر دارای تنوع بالایی است. با وجود پنج محیط متفاوت، هرکدام با چالشهای منحصربهفرد خود، بازیکن را با موانع و مشکلات جدیدی روبرو میکند که با پیشرفت در بازی، آن را غلبه میکند. این تنوع در محیطها در طول بازی قابل قبول است و هسته اصلی گیمپلی تا آخر بازی ثابت مانده، اما هر محیط با چالشهای جدیدی برای عبور از آن، بازیکن را به چالش میکشاند و تجربهی متنوع و جذابی را برای بازیکن فراهم میکند.
در کنار طراحی فوق العاده، بازی Jusant نیز به عنوان یک اثر هنری و تابلو نقاشی قابل توجه است. محیط های جذاب و تماشایی بازی، امکان تماشای آن را به مدت ساعت ها فراهم می کند. سازندگان بازی با استفاده از آنریل انجین 5، بازی را به طور کامل بهره برده اند و علاوه بر آن که بازی جمع و جور است، آن ها به هیچ وجه در بخش گرافیکی آن کم کاری نکرده اند. همچنین، موسیقی بازی نیز به عنوان یک تکمیل برای تجربه آرامش بخش و جذاب ارائه شده است.
نقد بازی Far Cry 6 | همان هیمشگی
این نامهها و دست نوشتهها بهطور تدریجی داستان را از گذشته به حال بیان میکنند و باعث میشوند تا بازیکن به تدریج با داستان و تاریخچه بازی آشنا شود. همچنین، موسیقی این بازی نیز در برخی اوقات بهطور مستقیم به داستان اشاره میکند و باعث میشود تا بازیکن بهتر بتواند با داستان و روایت بازی همراه شود. برای مثال، در برخی صحنهها موسیقی آرام و غمگین، در داستانهای تلخ و دردناک قهرمان بازی را به تصویر میکشد و در برخی صحنهها نیز موسیقی پرشور و هیجانانگیز، در داستانهای جنگ و نبرد قهرمان بازی را نمایش میدهد.
هدف بازی Jusant نیز بهطور کلی برای بازیکن مشخص نیست ولی در طول بازی با توجه به محتوای نامهها و دست نوشتهها و همچنین صحنههای کات سین، بازیکن به تدریج با داستان و هدف بازی آشنا میشود. هدف اصلی بازی نیز ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد ولی بهطور کلی میتوان گفت که بازیکن باید در مسیر پیشروی در بازی، با موانع و مشکلات مختلف روبرو شده و آنها را حل کند تا به جایی برسد که داستان بازی به پایان میرسد و او نقش قهرمان بازی را بازی کند.
در نهایت، بازی یوسانت داستانی بسیار جذاب و پرمحتوایی است که با استفاده از موسیقی، نامهها و دست نوشتهها و همچنین صحنههای کات سین، توانسته است داستان خود را به شکلی فراتر از موجود در بازیهای دیگر، به بازیکن منتقل کند و او را در مسیری پرماجرا و هیجانانگیز همراه با قهرمان بازی قرار دهد.
با بررسی نوشته ها، می توانیم بفهمیم که داستان بازی در جهانی رخ می دهد که خشکی به سمت آن حرکت کرده و خورشید تنها در یک جهت درخشان است. این موضوع باعث شده است که دریاها خشک شده و در نتیجه بحران آب در جهان بازی به وجود آمده است. افراد قبل از این حادثه در برج های خود زندگی می کردند، اما با خشک شدن دریاها، مجبور شدند خانه هایشان را ترک کنند. به همین دلیل، جهان بازی خالی از سکنه شده است و تنها چند نوشته یا نامه باقی مانده است.
در کنار نامههای بیانکا، نشانهایی از آن دیده میشود که او آخرین بازمانده در دنیای بازی بوده و در نهایت فوت کرده است. محور بازی، ارسال موجودات آبی و دوست داشتنی به همراه موجوداتی شبیه وال است که به نظر میرسد در پایان بازی به پایان داستان میرسند و دنیای بازی دوباره با آب روان مشاهده میشود. احتمالاً در طول بازی Jusant، بازیکن متوجه شده است که این روایت جالب به مشکلات آب در جهان و گرمایش زمین اشاره دارد و با اینکه روایت معمول نیست، اما به نحوی قابل توجه این مسئله را به تصویر کشیده است.
با ارائه یک گیمپلی متنوع و جذاب، بازی Jusant تجربهای لذت بخش، آرامش بخش و منحصر به فرد را برای گیمر فراهم میکند. با ظاهری ساده، این بازی بازیکنان را به چالش های قابل قبولی میکشاند و با تنوع بالای محیط، هر مرحله را به شکلی منحصر به فرد تجربه میکنند. همچنین، با گرافیک هنری و موسیقی جذاب و دلنشین، اما با برخی از باگها و افت فریم در برخی از مناطق، تجربه بازی ممکن است کمی تحت تاثیر قرار گیرد.
2 پاسخ
خیلی از بازیش خوشم امده
بازی خیلی باحالیه