در نهایت، مورتال کامبت 1 توسط شرکت ندرلم منتشر شد و نسل هشتم به یک بازی مبارزهای چفت و بستدار دست پیدا کرد. آیا بازیکنان قادر به تکرار افتخارات قسمت قبل در این نسل جدید هستند؟ در این مقاله، با مرور بازی Mortal Kombat و نقد آن همراه باشید.
فاصله زمانی کمتر از دو سال بین عرضه کنسولهای نسل هشتمی وجود دارد و تقریبا در همهی سبکها، بازیهای برجسته و مورد علاقهی بازیکنان را دیدیم، اما بزرگان سبک مبارزهای هنوز همانند انتظار نمایشی مناسب نداشتهاند. عرضه ایکسباکس وان، به انتشار بازی مبارزهای Killer Instinct پیش رفتیم که هر چند بازی خوبی بود، اما توجه منتقدان را به خود جلب نکرد و هنوز هم با وجود انتشار انواع محتواهای قابل دانلود، به جایگاه مورد نظر خود نرسیدهاست. در عین حال، بازیهایی همچون تیکن ۷ و استریت فایتر ۵، باید ببینیم که چه ایدههای جدیدی برای نسل هشتم دارند.
با وجود اینکه بازی مورتال کامبت 1 ایکس با نام خود، بیش از حد مجهولیتی به نظر میرسد، اما بدون تجربهی آن، امکان حل «ایکس» وجود ندارد. اینبار ندررلم خطر بزرگی را به جانب خود میکشد، یک خطری که ممکن است سختتر از آنچه که در قسمت قبل اتفاق افتاده و باعث ریبوت کل سری مورتال کامبت شده، باشد.
ندررلم به خوبی میداند که باید هر چه سریعتر اقدام به جلوگیری از پیری و کهنگی این سری بکند و نامساعد نشان ندهد، به همین دلیل، با استفاده از یک فیلتر، نقاط قوت بازیهای قبلی را جدا کرده و با ترکیب آنها با چیزهایی که در سالهای اخیر ساخته شده، سعی در ایجاد مرزی بین دوران جدید و قدیم دارد و همزمان سعی میکند عناصر مثبت قدیمی را نیز حفظ کند.
اما چه چیزهای جدیدی وجود دارند؟ آیا ندررلم به تناسب با نسل هشتم کنسولها، اصل و ریشهی خود را فراموش کرده و بیتوجه به آنها عمل کرده است؟ جواب من، با صدای آرام، «خیر» است! من به شخصه، در طول سالهای تجربه کردن نسخههای مختلف سری مورتال کامبت، هیچوقت فکر نمیکردم که توانایی سازندههای این سری را برای ایجاد یک روند داستانی هالیوودی و سینماتیک در بازی، به این حرفهایت و قابل قبول بودن، تحقق بخشند، تا اینکه در سال ۲۰۱۱ و با موفقیت ریبوت بازی Mortal Kombat، نظرات من را تغییر دادند .
من اعتقاد پیدا کردم که ندررلم میتواند یک روند داستانی هیجانانگیز و پر اضطراب را در نظر بگیرد. مرگ ناگهانی و سورپرایزکننده برخی از شخصیتها، افزایش تنش و آن پایانبندی شگفتانگیز که مرگباری ریدن و شاو کان سرسخت را در خود جای داده بود، واقعا عشق من به سری کامبت را بیش از پیش تقویت کرد.
این موضوع باعث شد که انتظارم از روند داستانی قسمت جدید دو برابر شود. همچنین، در بازی برای اولین بار وارد دنیای کنسولهای نسل هشتم شده است که این نسل معمولا با پیشرفت و ارتقای قابلیتها توسط استودیوهایی مانند ندررلم، بیشترین استفاده را میتوانند کنند.
برای داستان این بازی باید از دو زاویهی متفاوت نگاه کنیم. یک زاویهی تماشایی، یعنی آنچه که ما میبینیم و بازیگران به ما نشان میدهند و زاویهی دوم، عمق داستان و هدفی که پشت آن برای کل بازی و سری فکر شده است. اگر به عنوان یک تماشاچی و کسی که فقط به دنبال هیجان و لذت اجرای داستان هستیم، به داستان نگاه کنیم، متوجه افت کیفی و ناچیز آن نسبت به قسمت قبل میشویم.
داستان به صورت کودکانه و با کمترین پردازش ادامه پیدا میکند و اگر کسی نسخه قبلی را بازی نکرده باشد، در بین شخصیتها و رویدادها دچار کمجزئیات میشود. مرگ شاو کان در قسمت قبل به دست رِیدن و تراژدی عظیمی که رخ داد، حرکت بسیار بزرگی بود. اما ندررلم نتوانست جای شاو کان با عظمت و ترسناک را پر کند. کوتال کان که اکنون امپراطور دنیای بیرونی است، از ابهت و جذبه شاو کان بیبهره است و در بسیاری از صحنهها، حتی از کاراکترهای معمولی نیز ضعیفتر به نظر میرسد.
در این نسخه، ندررلم قصد داشت تا داستان بازی را به همان شیوهای که در سری قبل عمل کرده بود، پیشبرد دهد و از تنها استفاده از یک قهرمان و یک ضد قهرمان خودداری کند. اما در عمل، این ایده باعث سردرگمی او شده و هربار که میخواست بر روی یک کاراکتر تمرکز کند، داستان به جایی دیگر میرفت. علاوه بر کوتال کان که تنها شخصیت منفی بازی نیست، شینوک و کوان چی نیز به عنوان شخصیتهای دیگری در حال پیشبرد نقش منفی هستند.
اما در واقع، حتی این سه کاراکتر نمیتوانند جای شاو کان را پر کنند. در سمت دیگر، به شدت احساس میشود که به لیو کنگ نیاز داریم تا نقش اساسی خود را در داستان پیدا کند، اما متاسفانه، سازندگان به خاطر مشکلاتی که دارند، او را نادیده میگیرند. احتمالاً ندررلم این تصمیمات را برای فضای کافی برای مانور شخصیتهای جدید گرفته است. شخصیتهای جدید مانند کیسی کیج و تاکدا دوست داشتنی هستند و قدرت رزم و شیوهی مبارزهشان حتی در مواقع بحرانیتر از سایر کاراکترهای قدیمی، مشخص میشود و به نوعی به نجات داستان بازی کمک میکند.
چگونه ارزیابی میشود که در روایت داستان این بازی ، این گام بلند ندررلم از زاویهی دیگر، چگونه ارزیابی میشود؟ با وجود اینکه سازندگان نمایش ایدههایشان نیز به خوبی انجام نشده است، اما در واقع به موفقیتهای بزرگی دست یافتهاند که همهی آنها را به سبک بازی خود مدیون هستند. خوشبختانه، در مبارزهای جایی ارزیابی کلی بازی به روایت داستان و بخش مرحلهای، معیار اصلی نیست و حتی میتوان به بخشهای دیگر برای مبارزه رفت. سازندگان مورتال کامبت ایکس با تمرکز بر روی طراحی فیزیکی شخصیتها، دقت بالا در اجرای ضربات و تعریف رفتارهای منحصر به فرد، یک جمعیت از بهترین مبارزان را به وجود آوردهاند که میتوان با بیشتر آنها ارتباط برقرار کرد.
با گذشت ۲۰ سال از شروع بازی مورتال کامبت ، بسیاری از شخصیتهای مورتال کامبت به سنترین سن خود رسیدهاند. پیرتر شدن برخی شخصیتها آنها را پختهتر و رفتارهایشان بیشتر مانند استادان تربیت شده تا جوانانی باشند که اشتباهات بسیار دارند. حفظ ریشهها و پایبندی به سنت و اصل و نسب، یکی از عوامل مهم حیات مجموعه مورتال کامبت است که ندررلم به خوبی آن را میداند.
سازندگان این بازی با خط قرمزهای خود آشنا هستند و به همین دلیل در بخشهای مختلف مانند روایت داستانی، به دلخواه خود عمل میکنند و ایدههایشان را پیاده میکنند، اما در بخش گیمپلی و مبارزات، خود را در یک چهارچوب مشخص قرار میدهند. اگر بازی مورتال کامبت ایکس را با نسخه قبلی مقایسه کنیم، میتوان دریافت که ندررلم تلاش بیشتری برای توسعه دادن سیستم بازی کرده است. به عنوان مثال، حرکات ایکسری فقط در مورد اجرا و کارگردانی بهتر تغییر کردهاند و در مورد تئوری و عملی تغییرات زیادی نداشتهاند. از طرفی، ندررلم تصمیم گرفته است تا با حرکات جدید و بهبود کارایی کاراکترها، بازی را جذابتر کند.
هر شخصیت به سه حالت مبارزه مختلف دسترسی دارد که این تفاوتها در کارایی کاراکترها تاثیر گذار هستند و این باعث میشود هر شخصیت را میتوان به سه روح در یک جسم تصور کرد. به عنوان مثال، اگر دو نفر با شخصیت اسکورپیون مبارزه کنند، میتوانند از دو شیوهی مبارزهی متفاوت استفاده کنند. همچنین، لباسهای شخصیتها قابل تغییر هستند و هر شخصیت دارای رجز خوانی خاص خود است. دقت ندررلم در جزئیات باعث میشود تا بازیکنان در ادامه بازی، از تغییرات و بهبودهای انجام شده در بازی لذت ببرند.
با خوشحالی میتوان گفت که تغییر نسل این در، به خانهتکانی و نابودی همه چیز تبدیل نشده است، بلکه برای خلق چیز جدیدی استفاده شده است. با هوشمندی و شجاعت، تغییرات اساسی در ساختار بازی اعمال شده است. علاوه بر Mortal Kombat 2011، Injustice نیز در ساخت قسمت جدید بازی مورتال کامبت 1 الهامبخش بوده است و اثر خود را در جریان مبارزات برجسته کرده است. استفاده از محیط برای ضربه زدن به حریف و امتیازدهی در پایان مبارزات، مثالی از انتقال ویژگیهای injustice به این بازی است.
بیشتر بخوانید: نقد بازی Best Fiends | بهترین بازی افلاین
هرچند محیط بازی همانند قبل سه بعدی است، اما مبارزات در دو بعد انجام میشود و همه چیز همانند قبل است. اما در برخی جاها، ندررلم کمی کار انجام نشده است! به طور مثال، رجز خوانی اول مبارزات به اندازه کافی عالی است، اما انتظار داشتیم که در ضربان ایکس ری، تغییرات و بهبودهای اساسی اعمال شود. برای مثال، امیدوار بودیم که هر کاراکتر دو یا سه حرکت ایکس ری داشته باشد تا استفاده از این قابلیت هیجان انگیزتر و تکراری نشود.
هرچه بیشتر به جلو میرویم، هوای بازیکنان آماتور بیشتر میشود و سعی میکنیم به آنها در مبارزات زیباتر و با فنون بیشتر کمک کنیم. برای این منظور، میتوان از منوی راهنمای ضربات، چند حرکت را انتخاب کرد تا در حین مبارزه بر روی صفحه نمایش داده شود و با نگاه کردن به آنها، دیگر نیازی به توقف چندین باره در بازی نباشد. این سهولت کارایی در استفاده از حرکات فیتالاتی هم مشاهده میشود. حرکت Easy Fatalaty، حرکتی است که به صورت محدود در اختیار بازیکن قرار میگیرد تا به جای زدن چندین دکمه برای اجرای حرکت پایانی، فقط دو دکمه لازم باشد.
البته، این قانون برای ضربات بروتالیتی و فکشن کیلها نیست و آنها باید بسته به نوع اجرایشان و دستورالعمل اصلی، اجرا شوند. بازگشت ضربات بروتالیتی به شکل متفاوت و جدید، حرکت دیگری است که توسط سازندگان به تنوع بازی کمک میکند. در مقابل قبل که ضربات بروتالیتی شامل حرکات ترکیبی و انفجار دشمن بود، اکنون برای هر شخصیت متفاوت است و باید در طول مبارزه کارهای مختلفی انجام شود تا ضربهی پایانی که جان دشمن را تمام میکند، مورد خاصی باشد و حرکت بروتالیتی بدون نیاز به فینیشینگ، اجرا شود.
احساس ما این است که با تغییرات نسلی، بازی مورتال کامبت به یک خانه مشابه با خانه قبلی، اما به طور پیشرفتهتر تبدیل شده است. همه چیز آشنا و همزمان غریب است. این حس خاکستری و تیرگی، در پایان داستان مورتال کامبت ایکس، انگیزه ایجاد یک آینده ترسناک و جدی را به مخاطب القا میکند.
این نشان میدهد که سازندگان این بازی ، تغییرات را در این سری به صورت متداول و در قسمتهای مختلف اعمال میکنند تا از بروز احتمالی ناراحتی مخاطبان جلوگیری کنند. در عوض، با اضافه و حذف عناصر در گیمپلی، شخصیتها، داستان و سایر موارد، برای شروع یک دوره جدید در دنیای مورتال کامبت، برنامهریزی مناسبی انجام میشود که به طور ناخودآگاه از آینده سری قبلی پیش روی مخاطبان است.
جلوههای بصری این بازی، حس خاکستری نقش پررنگی را القا میکنند. اگرچه ندررلم بازی جدید خود را برای کنسولهای نسل هشتمی منتشر کرده است، اما همچنان از موتور بازیسازی آنریل ۳ استفاده میکند و از شیرهی این موتور محبوب بهره میبرد. نسخهی ویژهی آنریل ۳ که توسط ندررلم استفاده میشود، خروجی مناسبی را به ما ارائه میدهد. البته، گرافیک فنی بازی دارای ضعفها و قوتهایی است که به وضوح مشاهده میشود.
با این حال، مورتال کامبت 1 با رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشود که در کنار جزئیات چشمنوازی در مبارزات، تجربهی هیجانانگیزی را برای مخاطب ایجاد میکند. موتور بازیسازی آنریل ۳ با قدرت انعکاس نور، پردازش بافتها، انسجام انیمیشنها و کیفیت جزئیات، در هنگام مبارزات، تجربهای متفاوت را برای ما به ارمغان میآورد و باور میکنیم که مورتال کامبت ایکس یک بازی نسل هشتمی است. ممکن است این سوال به ذهن شما بیاید که چرا همیشه در مورد گرافیک بازی صحبت میکنیم؟
ما پیشتر به این موضوع اشاره کردیم که مهمترین بخش از بازیهای مبارزهای، مبارزههایی هستند که در برابر حریف انجام میشود. اما بخشهای دیگری مانند روند داستانی نیز اولویت دارند. در بازی مورتال کامبت 1، اگر قبل از شروع مراحل داستانی، به بخش مبارزات رفته باشید، لذت بردن از جلوههای با کیفیت و مبارزات پر سرعت و روان را تجربه خواهید کرد. اما هنگامی که به نورپردازی و کیفیت بافتهای خوب مبارزات عادت کرده باشید و به بخش داستانی بروید، متوجه فریم در سینماتیکهای بلادرنگ (Real-Time) و کمبود جزئیات در دوربین نزدیک شخصیتها خواهید شد.
این موارد در کنار صحنهها و سکانسهای تکراری بخش داستانی، قطعا احساس ناراضیتی را به شما خواهد داد. به طور خلاصه، اگر انتظار گرافیک نسل هشتمی را از بازی مورتال کامبت 1 دارید، در بخش مبارزات به بازی نمره قبولی میدهید، اما در بخش داستانی، شما را به فکر فرو خواهد برد.
طراحیهای هنری در این بازی به طور جزئی تغییر کرده است، به ویژه در طراحی لباسها و چهرههای شخصیتها که تغییرات قابل مشاهدهای دارند. با استفاده از تجربهی بیش از ۲۰ سال خود در این زمینه، تیم طراحی با حرفهایترین شیوهها، تغییرات مورد نیاز را اعمال کرده است. همچنین، شخصیتهای جدید با ظاهری جذاب و لباس و چهرهای کاملاً متفاوت طراحی شدهاند تا با شخصیتهای قدیمی قابل مقایسه باشند و باعث ایجاد ارتباط بین بازیکن و شخصیت شوند. این بازی احتمالاً در بخش داستانی خود تنها موفق به ارائه یک روند معمولی و تکراری شده است، اما در سایر بخشها میتواند بسیار جذاب و سرگرمکننده باشد.
بخشهای تک نفره و برجها، با اتمام روند کلاسیک برجها و تماشای پایانبندی هر شخصیت در کنار بخش آنلاین، لذت واقعی بازی را به نمایش میگذارند. البته، در این نسخه بازی، قابلیت مبارزه در حالت چهار نفره یا به قول معروف Tag Team وجود ندارد که در گذشته بسیار محبوب بود، اما تمرکز اصلی تیم طراحی روی شیوهی مبارزه و حالتهای مختلف بخشهای تک نفره، دو نفره و آنلاین قرار دارد و با بازی کردن و مشاهده منوها، این واقعیت به شما ثابت میشود.
حتی بخش Krypt یا قبرستان، در این قسمت تحسین بخشهای بهبود یافتهای دارد. اولین باری که در این محیط قرار گرفتم، ساعتی پس از نیمه شب بود و مقداری از من ترسید. زاویه دوربین اول شخص و محیط جذاب Krypt، همه به بازی اصالت مورتال کامبتی خاصی میبخشد. باید توجه داشت که مقالهی بررسی بازی مورتال کامبت ایکس که مطالعه کردهاید، بر اساس نسخهی پلیاستیشن 4 بازی بود و تفاوتی با نسخهی ایکسباکس وان از نظر کیفیت و گیمپلی ندارد.
بررسیهای انجام شده رویبازی مورتال کامبت ، هنوز در طول مدتی که بازی به طور رسمی منتشر نشده بود، انجام شده بود و دسترسی به سرورهای آنلاین برای انجام بازی چندنفره ممکن نبود. اما با توجه به اطلاعاتی که از این بخش در خود بازی کسب کردیم، بخش چند نفره مانند قسمت قبل، در سطح خوبی قرار دارد و اضافه شدن بخش Faction War نیز به بازی مورتال کامبت تعامل بین بخش تک نفره و آنلاین کمک میکند.
نقد مرده شریر برمیخیزد (Evil Dead Rise) | اپارتمان مرگ
بازی مورتال کامبت 1، یکی از پیشنهاداتی است که به تمام گیمرهایی که به رقابت و هیجان علاقه دارند، توصیه میشود. تجربه بخشهای تک نفره و مبارزات هیجانانگیز با اجرای حرکات ایکس-ری و فینیشنگها، بسیار شگفتانگیز است. کیفیت گرافیک و صداگذاری دقیق و با دقت، تجربهی بینظیری را برای ما فراهم میکند. اما اگر به دنبال یک خط داستانی هالیوودی و هیجانانگیز مانند قسمت قبل هستید، بازی را سریع به پایان برسانید؛ زیرا آنچه که در این بازی حائز اهمیت است، فقط در جریان قصه قرار گرفتن است.
6 پاسخ
بازی خوبیه
بازی قشنگیه
بازی قشنگیه
این نسخش واقعا عالیه
شخصیت های بازی رو دوست داشتم
عجب بازی خفنی هسته