یک فرزند به دنیا آمده است (بازی The Finals) که نتیجه اجرای فرمول سری بتلفیلد در یک مسابقه تلویزیونی با محوریت سرقت پول است. او برای سلاطین شوترهای چندنفره، یعنی شاخ و شانه میکشد. اگر شما هم از طرفداران سری بازی Battlefield هستید و در سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ نمیتوانید از تجربهی این سری بازی دست بکشید، احتمالاً در زمان مواجه با بازی The Finals به خودتان گفتهاید، “بالاخره آن Battlefieldی که میخواستم را پیدا کردم!”
“جملهای که هیچگاه اشتباه نمیشود، حاصل تجربهی بیش از هشت سال از آخرین بازی Battlfield، بازی The Finals است. در سال ۲۰۱۷، تیم بازی ساز EA Dice پس از انتشار Battlfield 1، حدود ۸۰ درصد اعضایش را از دست داد و استودیو خودشان را با نام امبارک (Embark Studios) تأسیس کردند. این بازی، با امضای EA Dice ساخته شده و همهی جنبههای آن، از گیمپلی تا طراحی محیط و جوهرهی بصری، به شدت به بتلفیلد پیوسته است. دل همهی ما برای یک بازی شوتر سندباکس به شدت تنگ شده است.”
«خروج اعضای کلیدی EA Dice از سال 2017 تا 2020 دو پیامد مهم داشت: کاهش قابل توجه کیفیت Battlefield V و Battlefield 2042 نسبت به انتظارات ما از سری معروف و تأسیس استودیوی Embark و ساخت بازی The Finals. که هنوز در حال بحث است.اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که بازی The Finals چیزی بیش از اجرای بی عیب و نقص فرمولی است که سری Battlefield را به یک بازی تیراندازی محبوب و دوست داشتنی تبدیل کرده است.این محصول با طراحی منحصربفرد “sandbox” خود آماده ایجاد یک تغییر دائمی در صحنه رقابتی و ورزشی بازی های تیراندازی اول شخص است.”
همراه با تماشای بازیهای هیجانانگیز، به فکر ارتباطات ناامیدکننده بین بازی فاینالز و رقابت با شرکتهای بزرگ مانند کانتر استرایک، ایپکس لجندز، والورنت و سایر شرکتهای معروف میافتیم؛ آیا بازی فاینالز همواره باقی خواهد ماند و یا آیا این رقابت بین این غولها در پی تاریکی و نابودی صنعت بازی است؟
بازی The Finals، با تاثیراتی از فیلم های The Running Man، The Hunger Games و سریال Squid Game، شرکت کنندگان را به مسابقات مرگباری می فرستد. هر بازیکن با یک اسلحه و سه ابزار دیگر، وارد مسابقه می شود و باید با همکاری تیمی خود، بیشترین مقدار پول را جمع آوری و آن را تا پایان مسابقه حفظ کند. در نتیجه، همه ی مسابقات The Finals، حول محور پول می چرخد و تیمی که بیشترین مقدار پول را جمع آوری کند، به عنوان برنده معرفی می شود.
در بازی Quick Cash و Bank it، دو حالت وجود دارد که در آن تیم های سه نفره با یکدیگر به رقابت می پردازند. در حالت Quick Cash، شما باید یک صندوقچه پر از سکه های طلا را به یک خزانه واریز کنید و منتظر باشید تا پول به حساب تیم شما واریز شود. اما در طول انتظار، تیم های دیگر می توانند با حمله و باریدن گلوله ها و آوار بر روی شما، برای شما مشکلاتی ایجاد کنند. تیمی که در پایان مسابقه به امتیاز تعیین شده برسد یا بالاترین امتیاز را کسب کند، به عنوان برنده اعلام خواهد شد.
در حالت دیگر با نام “Bank It”، چهار تیم سه نفره باید بیشترین تعداد سکه را از نقاط ویژه درون نقشه جمع آوری کنند و آنها را به حساب خود واریز نمایند. این حالت با “Quick Cash” تفاوت دارد، زیرا در “Bank It”، با کشتن هر دشمن می توانید سکه های آنها را به سرقت ببرید و به حساب خود واریز نمایید، که این موضوع پیچیدگی های خاصی را در بازی ایجاد می کند. اگر قبل از تیم های دیگر، به مراکز پول حمله کنید، می توانید به راحتی دفاع کنید و به منابع مالی دسترسی داشته باشید.
نسخه بعدی بازی بتلفیلد به احتمال زیاد تخریبپذیر است
اگر زودتر از سایر تیمها به منابع مالی نرسیدید، میتوانید منتظر باقیمانده دشمنان در راه یا در پنجرههای سپرده باشید و کولههای پر پول آنها را بدزدید. در ابتدای بازی The Finals، این کار آسان به نظر می رسد، اما با پیشروی، پیچیدگی های بازی آشکار می شود. یادگیری بازی Final ساده است، اما تسلط بر آن بسیار دشوار است.
این مسابقات در دنیای تلویزیون برگزار میشوند و تجربههای منحصربهفردی ارائه میدهند. اما با افرادی سر و کار داریم که چند سال پیش، در بازی بتلفیلد ۱، تجربههای سینمایی و هیجانانگیزی را با حضور در میدانهای جنگ جهانی اول، در ابعاد بازیهای آنلاین به وجود آوردند. کارگاه طراحی Embark در مسابقات نهایی، با استفاده از طراحی بصری ویژه، گزارشگری جذاب، رابط کاربری منحصربهفرد و نقشههای باکیفیت، اتمسفری بینظیر را ایجاد کردهاند. این اتمسفر، به ویژه در میان بازیهای آنلاین، در هیچ بازی دیگری پیدا نخواهد شد.
بهتر است در مورد روند بازی صحبت کنیم که شامل دو عامل اصلی به نامهای “تعادل” و “مهارت” است. در بررسی بازیهای شوتر آنلاین، باید به این دو عامل توجه کرد. این عوامل بسیار حیاتی هستند و در بازیهای موفق مانند کانتر استرایک و کوئیِیْک نقش مهمی دارند. The Finals به نظر ممکن است به عنوان یک بازی “هیرو شوتر” در نظر گرفته شود، اما در حقیقت یک بازی “هیرو بیلدر” است، با اصطلاحی که توسط کارگردان خلاق بازی، یواکیم استیگسون، معرفی شده است. در این بازی، سه کلاس اصلی برای بازیکنان در دسترس قرار دارد.
کلاس سبک(Light)، کلاس متوسط(Medium) و کلاس سنگین(Heavy). هر کدام از این کلاس ها نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند. کلاس Light قدرت مانور بالایی دارد اما سلامت بسیار کمی دارد. کلاس Medium در هر دو زمینه متعادل است. کلاس Heavy سلامت زیادی دارد اما بسیار کند حرکت می کند.
نکته مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که بر خلاف بازی های شوتر قهرمان مانند Overwatch، هیچ یک از این کلاس ها دارای ویژگی های از پیش تعیین شده (مانند توانایی ها، تجهیزات و سلاح های از پیش تعریف شده) به جز شاخص های اولیه مانند سلامت و سرعت حرکت نیستند. این به بازیکنان اجازه می دهد تا قهرمان مورد نظر خود را بر اساس سبک بازی خود شکل داده و سفارشی کنند.
در اوایل انتشار بازی The Finals، افراد فکر میکردند که کلاس Heavy بسیار قوی است و برخی از بازیکنان اعتراض میکردند به دلیل سلامتی بالای این کلاس. اما با گذشت زمان و آشنایی بیشتر بازیکنان با استراتژیهای بازی و بهبود تسلط آنها بر روی هر کلاس، مشخص شد که The Finals در شرایط مناسبی انتشار یافته است و نیازی به تغییرات جدی در جریان بازی نیست.
با ارائه آخرین آپدیت برای جشنواره سال نو، بازی The Finals بهبود یافته و در حال حاضر، هیچگونه متا (روشها و تکنیکهایی برای کنترل سیستم و برد در رقابتها) وجود ندارد. این بازی چالشبرانگیز و خلاقانه، که به بازیکنان کمک میکند تا در رقابتها موفقیتآمیز باشند، به دلیل حضور Cheaterها (افرادی که در رقابتها تقلب میکنند و تعادل بازی را به خطر میاندازند)، به ویژه در سرورهای آسیایی، همچنان چالشبرانگیز است. با این حال، بازی The Finals همچنان یک بازی متعادل و مهارتمحور است که به بازیکنان اجازه میدهد تا با استفاده از مهارتهای خود، برای برد در رقابتها تلاش کنند.
نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!
متاسفانه در حال حاضر استودیو Embark هیچ قدم جدی برای حذف تقلب از بازی برنداشته است و منتظریم ببینیم این تیم در نهایت چه تصمیمی خواهد گرفت. بازی Finals مانند سری Battlefield با تمرکز بر خلاقیت بازیکنان طراحی شده و با سیستم گیم پلی و sandbox روبرو هستیم. با این حال، در مقایسه با سری Battlefield، تاکید بسیار بیشتری بر رویکرد سیستمی در The Finals وجود دارد و واضح است که بازیسازان در طول توسعه بازیهای خود تاکید ویژهای بر خلاقیت و آزادی بازیکنان داشتهاند.
در بازیهای استودیو آرکین، تمرکز بر روی ارائه ساختار سیستم-گرا قابل مشاهده است. یکی از این بازیها، سلاحی به نام Goo Gun دارد که الهام گرفته از Glue Gun بازی Prey است. در حالتهای Quick Cash و Bank It، هیچ مسیر مستقیمی برای پیروزی در برابر بازیکن وجود ندارد، اما با استفاده از سیستمهای متنوع در بازی، پیروزی از طریق چندین راه مختلف امکانپذیر است. سیستم تخریب در بازی The Finals، به طور قابل توجه، بارزترین سیستم موجود است.
تخریبپذیری، عامل اصلی تجربه لحظه به لحظه در بازی فاینالز است. با پویایی محیط، تخریبپذیری و آزادی عمل بازیکن، این بازی استانداردهای جدیدی را در دستهبندی بازیهای شوتر اولشخص آنلاین و رقابتی به وجود میآورد. برای مثال، اگر بازیکن کلاس سنگین را انتخاب کرده و دشمنش از کلاس سبک در یک سوراخ قرار گرفته است، میتواند با تخریب دیوار به دشمن خود آسیب برساند. همچنین، اگر دشمن از بازیکن دور است و راهی برای متوقف کردن او ندارد، با استفاده از بمبهای C4 میتواند زیرساخت ساختمان را تخریب کند و هدف خود را به سمت خود جلب کند.
بیشتر بخوانید: نقد بازی Best Fiends | بهترین بازی افلاین
اگر توسط یک دشمن سنگین با گردن کلفت گرفتار شوید، با استفاده از یک تیر از پشت به سر او شلیک کنید، سپس نامرئی شوید و به سمت پشت سر او حرکت کنید تا او را به زمین بیاورید. در صورتی که دشمن خود را در یک رقابت حساس کشته اید و نمی خواهید هم تیمی های باقی مانده او را احیا کنند، یک مجسمه بازیابی پذیر از دشمن خود بگذارید تا از مرگ یکی از هم تیمی های دیگر او اطمینان حاصل کنید.
اگر توانایی نامرئی شدن را ندارید، نگران نباشید، می توانید از بمب های دودزا استفاده کنید تا میدان دید دشمن را کور کنید، همچنین با استفاده از دوربین های سونار در فضای مه آلود حرکت کنید و همه آنها را به زمین بیاورید.
همانطور که میدانید، در بازی The Finals، سیستم تخریبپذیری و زرقوبرقهای جذاب، طراحی کامل، دقیق و هماهنگ دارند. این سیستمهای بازی، همراه با خلاقیت بازیکنان، تجربهای بینهایت سرگرمکننده فراهم میکنند. بدون توجه به برنده یا بازنده بودن، لذت بردن از گیمپلی لحظه به لحظه، شما را به خودش مشغول میکند و ساعاتی پر از سرگرمی را برایتان به ارمغان میآورد. این مسئله بسیار مهم و اهمیت دار در بازیهای آنلاین است و میتوان آن را نتیجه تعادل و روند لحظه به لحظه، بسیار لذت بخش در بازی The Finals دانست.
شوتر آنلاین رقابتی بازی The Finals، که در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد، با تنوع بالای سلاحها و گیم پلی بهترین در دسترس، تجربه شلیک در آن همزمان لذتبخش و چالشبرانگیز است. این بازی، بازی شوتر چندنفره و در مقیاس AAA است که ممکن است در ابتدا کمی دور و غریب به نظر برسد، اما باید ادراک کرد که هر سلاح احساس خاص و شیوه تیراندازی منحصر به فردی دارد و تسلط بر آنها آسان نیست. از خنجر و شمشیر تا اسلحه کمری، تک تیرانداز و تفنگهای سنگین، هرکدام احساس خاص و شیوه تیراندازی منحصر به فردی دارند.
بعضی از اسلحهها و ابزارهای قابل دسترس مانند خنجر، شمشیر، چکش بزرگ کلاس Heavy و Goo Gun در ابتدای بازی ممکن است به نظر بیارزش بیایند، اما با ترکیب و استفاده از آنها در تیم و با استراتژی مناسب، میتوانند تأثیرات بسیار مهمی در بازی داشته باشند. فاینالز نقش حیاتی در تعیین نتیجهی بازیهای پرحادثه و هیجانانگیز دارند و حتی تصمیمات کوچکترین بازیکن نیز میتوانند تأثیر قابل توجهی داشته باشند. طراحی برخی از اسلحهها نیز توسط The Finals الهام گرفته شده است و این بازی به برخی از بازیهای سری بتلفیلد شباهت دارد؛ به عنوان مثال، سلاح Lewis Gun که قبلا در بازی Battlefield 1 و توسط سربازان کلاس Support قابل دسترسی بوده است.
The Finals کاملا بازی رایگان است و در مقابل سایر محصولات رایگان، یک کامپوننت به نام Battle Pass معرفی شده است. این جزء با ارائه آیتم های قابل خرید با پول واقعی، امکانات مالی بازی را فراهم می کند. این لوازم آرایشی در بازی به دو دسته تقسیم می شوند:
جالبترین نکته در اینجا این است که با پیشرفت درون بازی (بدون خرید Battle Pass)، میتوان به حجم قابل توجهی از آیتمهای داخل بازی دسترسی داشت؛ این نشان میدهد که امکان دستیابی به تعداد زیادی آیتم پوششی بدون پرداخت هزینه، تنها یک شعار تبلیغاتی نیست. اما نکته مهمتر این است که پیشرفت بازیکن در سطوح مختلف و کسب پاداش بعد از هر بازی، به گونهای تعادل ایجاد میکند که نهآنقدر کند که مخاطب را از تجربهی مجدد و بازی دلزده کند و نهآنقدر سریع که انگیزهی گیمر برای ادامه دادن بازی را از بین ببرد.
احتمالاً باورتان نخواهد شد، اما بازی The Finals به لحاظ فنی واقعاً بهینه است؛ حتی از زمان عرضهاش. در نهایت، با یک بازی AAA مواجه هستیم که از نظر بهینهسازی فنی، وضعیتش بسیار روشن است. به هر نحو، بهینهسازی بازی، به خوبی انجام شده است، به طوری که عملکرد آن در تستهای عمومی و محدودی که در سالهای گذشته انجام شده، تاثیر قابل توجهی در خروجی نهایی داشته است. از واژه “نهایی” استفاده کردهام، زیرا موارد فنی بازی نیز دارای مشکلاتی هستند. یکی از این مشکلات، به عملکرد سرورها در طی رقابتهای Ranked برمیگردد.
نقد بازی آواتار مرزهای پاندورا | Avatar Frontiers of Pandora
احتمالاً ناعقلانی به نظر میرسد که منتقدی که مجبور است صدها برنامه را برای اتصال به بازی و دوری از تحریمها بررسی کند، کیفیت کامپوننتهای آنلاین فینال را قضاوت کند، اما بازیکنان در بخشهای دیگر این مشکل را گزارش کردهاند. علاوه بر این، عدم پایداری سرور در مسابقات رتبهبندی یکی از مسائلی است که تجربه بازی را در مسابقات حساس تحت تاثیر قرار میدهد. استودیو Embark هنوز اقدامی برای حل این مشکل نکرده است. مشکل سرورها در حالت Ranked تنها یک نقص فنی در بازی نیست.
برخی از مسائل، مانند دستورات صفحه کلید/کنترلر کار نمی کند و نیاز به راه اندازی مجدد بازی، به همراه مشکلات رابط کاربری مانند نامرئی/پیدا بودن بازیکنان در هنگام استفاده همزمان از Cloak و Sonar Vision، باید برطرف شود. چهار نقشه، سئول، استادیوم اسکای وی، موناکو و لاس وگاس، حالتهای بازی میزبان Quick Cash و Bank It هستند که تنوع خوبی در محیطهای بازی The Finals فراهم میکنند.
حجم محتوای موجود در بازی مناسب است و با این دو حالت بازی ذکر شده می توان بازیکنان را برای مدت طولانی سرگرم کرد. با این حال، مشکل این است که در حال حاضر، بازیکنان نمی توانند از گزینه هایی مانند Custom Games استفاده کنند، که معمولاً امکان مسابقات رقابتی بین دوستان در بازی های آنلاین را فراهم می کند. این یکی از کاستی های بازی است که انتظار می رود هر چه زودتر برطرف شود.
“تیم Embark، با استفاده از عناصر فنی، به جلوههای هنری بسیار برجسته پرداخته است. اعضای سابق استودیو دایس در این قسمت، فرمول موفق خود را بازبینی و عناصر امتحانپس دادهشده از تصویرسازیهای مجموعه بازی Mirror’s Edge را به بازی خود اضافه کردهاند. با استفاده از ترکیب رنگبندیهای تیز و شاد، با رویکرد هنری مینیمال و Retro-Future، فضایی منحصربهفرد و ویژه با اتمسفر تحسینبرانگیز در مسابقات نهایی به وجود آمده است.”
بازی The Finals یک محصول درجه یک با جلوه های بصری، صوتی و موسیقی استثنایی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تفسیر بازی به طور کامل از طریق هوش مصنوعی انجام می شود. خوشبختانه یا متأسفانه، تعبیر هوش مصنوعی آنقدر خوب انجام شده است که من شخصاً در ساعات اولیه تجربه بازی The Finals نتوانستم بگویم. بنابراین، می توان ادعا کرد که بازی The Finals یکی از اولین محصولات بازی در مقیاس AAA است که با موفقیت از فناوری هوش مصنوعی استفاده می کند.
لذت بخش بودن اثرات صوتی مانند صداهای تکرارشونده انفجار جعبههای سکه هنگام کشتن بازیکنان دیگر، ملودی تکرارشونده در زمان پیروزی و صداهای تکرارشونده هنگام شکست تمامی حریفان، به قدری دلپذیر و شنیدنی است که به طور ناخودآگاه توجه بازیکن را به خود جلب میکند و با ترکیب بازی هیجانانگیز و تصاویر فوقالعاده زیبا، تجربهی بازی The Finals را سرگرمکننده و معتادکننده میکند.
بازی The Finals، یک بازی رایگان، مانند یک اسباب بازی جدید است که هر چه بیشتر با آن بازی کنید جذاب تر می شود. گیم پلی، طراحی ساختار و رویکرد خلاقانه آن، بوی تازه ای را به دنیای تقریباً راکد شوترهای آنلاین آورده است. بازی The Finals که توسط افرادی ساخته شده است که ساختار “sandbox” را در سطح قابل توجهی متحول کرده اند، شبیه به عناوینی مانند Battlefield Bad Company و Battlefield 1، اکنون توسط همان افراد در استودیو Embark ساخته شده است. آنها با آخرین محصول خود، The Finals، این حرکت موفق را تکرار می کنند.
نقد بازی کالاف دیوتی مدرن وارفر 2 | ظهور ghost
بازی The Finals به عنوان یک محصول بسیار قوی در حوزه اسپورت الکترونیک شناخته شده است و در صورت حمایت مناسب، می تواند به ارتقای اسپورت الکترونیک منجر شود. بحث درباره آینده بازی فاینالز موضوعی مورد بحث قرار میدهد، اما به نظر من این مسئله بسیار حائز اهمیت نیست. مسئله اصلی در حال حاضر، نبود محصولات جذاب و متفاوت در فضای بازیهای رقابتی آنلاین است که تمرکز بر سرگرمی برای هر دو مخاطب عام و حرفهای را داشته باشند. این محصول در واقع بر روی سرگرمی تمرکز میکند، که در فضای بازیهای رقابتی آنلاین به طور گستردهای به فراموشی رفته است.
2 پاسخ
عالیه
بازیش خیلی خوبه