نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

نقد بازی RoboCop: Rogue City

بسیاری از ما فکر می‌کردیم که بازی RoboCop: Rogue City از بدترین بازی‌های سال خواهد بود. با naghadaneh با نقد بازی RoboCop: Rogue City پی میبریم که این بازی در کنار محصولاتی مانند Lord of the Rings: Gollum قرار گرفت و ما به آن جدی نگرفتیم. اما پس از تجربه بازی RoboCop، احساس شرم و پشیمانی می‌کنیم که چنین اثری را در کنار فجایعی همچون Gollum قرار دادیم؛ شرمی مانند احساس Anne Lewis در هنگام کشته شدن Alex Murphy، رها کردن جسم بی‌جان او و مواجه شدن با پلیس آهنی، همکار سابق که به نام “پلیس آهنی” شناخته می‌شد، داشت.

گروه توسعه دهنده بازی Teyon، بازی RoboCop: Rogue City را توسعه داده است. این تیم که به خاطر ساخت محصولاتی مانند Rambo: The Video Game، Terminator: Resistance و تعداد زیادی از بازی‌های ویدئویی متوسط ​​شناخته می‌شود، حالا به یکی دیگر از قهرمانان اکشن دهه 80 هالیوود توجه کرده است.

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

ابتدا، ممکن است شک داشته باشیم که آیا این بازی کیفیت مناسبی خواهد داشت یا خیر؛ به ویژه در سالی که در آن بازی‌های ویدئویی حماسی فراوانی عرضه شده و ما شاهد برخی از بازی‌های ضعیف و نامناسب نیز هستیم. با این حال، در این مقاله، بررسی می‌کنیم که چگونه RoboCop: Rogue City از انتظارات ما فراتر رفته و با کیفیت بسیار بالاتری نسبت به آنچه در ابتدا پیش‌بینی می‌شد، عرضه شده است.

در بازه زمانی مابین فیلم دوم و سوم از سری فیلم‌های روبوکاپ، داستان بازی روبوکاپ رخ می‌دهد. در این بازی، روبوکاپ و افسر لوییس به خیابان‌های شهر برمی‌گردند در حالی که یک تهدید مخفی در شهر دیترویت وجود دارد. داستان بازی بر اساس الگوهای معروف اکشن و پلیسی دهه ۸۰ ساخته شده است، اما به دلیل ترکیب جزئیات و ریزه‌کاری‌های داستانی، ارزش داستان‌سرایی این بازی بسیار بالا است.

تأیید سرنوشت قصه بازی به دست خود بازیکن است

با وجود تمام کلیشه‌های دهه ۸۰ هالیوود، قصه‌ی RoboCop: Rogue City از طریق داستان جذاب خود، باعث می‌شود تا بازیکن به طور تدریجی درگیر داستان شده و اتفاقات آن برایش اهمیت پیدا کند. از ابتدای بازی، RoboCop به بازیکن نشان می‌دهد که داستان برایش اهمیت دارد و این مورد باعث می‌شود که بازیکنان در مقابل بسیاری از بازی‌های امروزی که داستان و روایت را نادیده می‌گیرند، متوجه شوند که RoboCop یک بازی واقعی و داستان‌محور است.

بازی با استفاده از جایگزینی حساب شده‌ی پیچش‌ها و اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی، توانسته است در طی ۱۷ تا ۲۰ ساعت، گیمر را به گمانه‌زنی وادار کند و با داستانش مشغول کند. این روایت جذاب، با تمرکز بر شخصیت‌های متمایز و بازیگری عالی، و توجه به اتفاقات داستان بازی، تکمیل می‌شود. کاراکترهای موجود در داستان بازی، ترکیبی از شخصیت‌های سه‌گانه سینمایی روبوکاپ و شخصیت‌های جدید هستند، که فقط در این بازی مشاهده می‌شوند.

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

با توجه به نویسندگی فیلم‌ساز، تمام شخصیت‌های معروف، از جمله آن لوئیس که در فیلم‌های روبوکاپ به این بازی منتقل شده‌اند و همچنین کاراکترهای در حال خلق در داخل این ویدیوگیم، نقش بسیار مهمی در جریان رویدادهای داستان دارند و به داستان اثر اضافه می‌کنند. می‌توان گفت که اجرای شخصیت روبوکاپ/الکس مورفی نشان از بالاترین سطح عملکرد نویسندگان در پردازش کاراکترها دارد. ایجاد یک درگیری درونی موفق در ناخودآگاه قهرمان داستان و تلاش برای مقابله با ماهیت دوگانه انسان/ماشین روبوکاپ، لحظات جذابی را فراهم می‌کند و باعث بروز همدلی و هم‌درکی بین مخاطب و شخصیت اصلی داستان می‌شود.

نویسندگان بازی فقط قسمتی از شخصیت الکس مورفی (روبوکاپ) را تفسیر می‌کنند؛ زیرا بخش دیگری از این پازل توسط بازیکن تکمیل می‌شود. تصمیمات بازیکن درباره وقایع مختلف بازی نه‌تنها بر داستان و پایان آن تأثیر دارند، بلکه روند روحی الکس مورفی را نیز تعیین می‌کنند. بازیکن می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا الکس مورفی به سمت “بودن به عنوان یک ماشین” حرکت کند یا به سمت “بودن به عنوان یک انسان”. این تصمیمات بازیکن تأثیر گسترده‌ای بر سرنوشت دیترویت و تقریباً تمام ساکنان آن شهر خواهند داشت.

این بازیکن، با تصمیمات و رفتارهایش نسبت به شخصیت‌ها، جریان‌های سیاسی و بسیاری دیگر روبرو خواهد شد. این بازی که اغلب در آن لحظات بی‌بدیل و بی‌نظیر از سه‌گانه RoboCop را تجربه می‌کنیم، یک داستان جدی‌تر از فیلم‌های پلیس آهنی است. با توجه به توانایی خوب در طراحی شخصیت‌ها و داستان‌گویی با کیفیت، این بازی قادر است تا با تعامل مناسب بین قصه و تصمیمات گیمر، به رویدادهای جذاب و هیجان‌انگیز RoboCop پایان دهد. به عبارت دیگر، اگر بازی را به عنوان سومین قسمت از سه‌گانه سینمایی RoboCop در نظر بگیریم و فیلم عجیب و غریب آن را نادیده بگیریم، هیچ اشتباهی نمی‌کنیم.

گیم پلی بازی RoboCop: Rogue City به دو قسمت «پلیس بازی» و «مبارزات» تقسیم می شود. می‌توان کل فرآیند را به دو بخش «فرایندهای کاملاً خطی» و «فرایندهای محیط باز» تقسیم کرد. چه می دانید که تیراندازی و مبارزه در متن سازه های بازی گنجانده شده است و بهتر است بازی را از مبارزه شروع کنید.

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

نقد بازی رزیدنت ایول 4 ریمیک (Resident Evil 4 Remake)

بازی RoboCop: Rogue City از لحظات ابتدایی خود به وضوح نشان می‌دهد که یک شوتر کاملاً متفاوت است. در مقابل شوترهای معمول امروز که بر پایه مبارزات سریع و خشن مانند “جان ویک‌-وار” ساخته می‌شوند، این بازی بازیکنان را در نقش یک تانک قرار می‌دهد؛ تانکی از نوع ویرانگر و کند که به سختی می‌توان جلوی حملات دشمنان را گرفت. اما بزرگ‌ترین جنبه مبارزات RoboCop: Rogue City در همین نقطه مخفی شده است. شخصیت اصلی با کنترل بسیار کند و اما ویرانگر، در مقابل دشمنان بسیار چابک ولی آسیب‌پذیر است.

قبل از ادامه، باید تعیین کنیم که از ویدیوگیم با موضوع روبوکاپ چه انتظاراتی داریم؟ جواب واضح و قابل تحقق تر، تبدیل شدن به یک سرباز آهنی بی‌توقف است. فیلم‌های روبوکاپ فاقد هیجان اکشن و تیراندازی‌های فراوانی هستند که در فیلم‌های اکشن امروز مشاهده می‌شود و نیازی به چرخش‌های عجیب دوربین و برداشت‌های طولانی و جزئیات مختلف ندارند.

چند مثال از سناریوهای اثربخش و خلاقانه، مانند شلیک گلوله به دیوار و پرتاب گلوله به سمت گروگانگیر در فیلم RoboCop 2، صدای قدم های پلیس آهنین توسط میدان های نبرد، تک خط های نمادین RoboCop قبل از شروع مبارزه، رقص جرقه ها و گلوله ها در هوای پر از تنش، پرتاب جنایتکاران به سمت هدف و انفجارهای ناشی از آن، همه به شدت هیجان انگیز بوده و سه گانه پر اکشن RoboCop را تشکیل می داده اند. خبر خوب این است که بازی RoboCop: Rogue City با موفقیت این فانتزی را به شیوه ای چشمگیر و هیجان انگیز بازسازی کرده است.

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

تفاوت رویکرد RoboCop: Rogue City با اکثر شوترها

تولید بازی RoboCop توسط استودیو Teyon، یک موفقیت بزرگ است که مبتنی بر تجربه متعادلی برای بازیکنان است. این بازی چالش های متعددی را برای بازیکنان فراهم می کند و در عین حال، احساس قدرت و قوت غیرقابل توقف را به بازیکنان می دهد، زیرا آنها در نقش یک افسر پلیس آهنین قرار می گیرند. در طول بازی، دشواری آن به تدریج افزایش می یابد، زیرا دشمنان جدید و متنوعی حتی در ساعات پایانی گیم پلی معرفی می شوند. علاوه بر این، هوشمندی گروه های بزرگ نیروهای دشمن و محدودیت های حرکتی بالا در میدان نبرد برای RoboCop، از جمله عواملی است که تجربه چالش برانگیزی را برای بازیکنان به ارمغان می آورد.

نقد بازی Best Fiends / بهترین بازی افلاین-نقادانه بیشتر بخوانید: نقد بازی Best Fiends | بهترین بازی افلاین

از سوی دیگر، ما دارای شخصیت روبوکاپی هستیم که با هر حرکتی که انجام می‌دهد، زمین را لرزان می‌کند. این شخصیت، به دلیل زره قدرتمندش، به راحتی با این تنش‌های آسان مقابله می‌کند و با استفاده از ساختار پویای شاخص‌های فیزیک-محور در محیط بازی (شامل تخریب‌پذیری پویا، انیمیشن‌های حرکت دشمنان و موارد دیگر)، مجموعه‌ای گسترده و متنوع از اسلحه‌هایی که قابلیت شلیک با هر یک از آن‌ها را دارند، و همچنین صدای جذاب زدن گلوله به دشمنان، نقش روبوکاپی را بسیار جذاب و دلنشین می‌کند.

تا زمانی که به مرحله ی باس فایت های بازی RoboCop: Rogue City برسیم، تمام جزئیات مهم گیم پلی به درستی عمل می کنند. این باس فایت ها دشمنان بزرگ و اسفنجی هستند و بزرگترین چالش مربوط به آنها، نگهداری نوار سلامتی آنهاست. در بازی، کلّا چهار باس فایت وجود دارند و سه بار باید با یک دشمن تکراری مبارزه کنیم. این باس فایت ها دارای شکل و شمایل مشابهی هستند و ضعف هوش مصنوعی آنها و قابلیت دور زدن آنها در کنار اسفنجی بودنشان، باعث می شود تجربه این لحظات از بازی خسته کننده و تکراری شود.

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

مأموریت های هیجان انگیز بازی

با عبور از محیط جذاب و مراحل خطی اثر، به ماموریت‌های محیط‌باز و پلیس‌بازی در دیترویت می‌رسیم. با حرکت در محیط باز شهر و انجام فعالیت‌های جانبی،به یاد بازی Deus Ex: Human Revolution می افتیم. از دیترویت افسرده، باران‌زده و محله‌های تاریک و زه‌وار تا خرده ماموریت‌های جانبی که هر یک از آن‌ها دارای فکر و جذابیت خودشان هستند، طعم شیرین و فراموش‌نشدنی این شاهکار از تیم ایداس مونتریال را به یاد می‌آورد. بین Deus Ex: Human Revolution و روبوکاپ شباهت‌های جالبی وجود دارد که تاثیر آن‌ها روی شخصیت روبوکاپ و جامعه شهر را نشان می‌دهد.

بازی RoboCop: Rogue City، یک اقتباس به‌روز شده و استادانه از فیلم روبوکاپ ۱ است. این بازی سال‌ها بعد از انتشار فیلم، توانسته تا حدی جادوی “دئوس اکس:‌ انقلاب انسان” را در خود جای دهد. مبادله‌ای غیرمنتظره و هیرت انگیز، از جذابیت‌های این بازی است. همانطور که روبوکاپ با صبر و حوصله و با قدم‌های آهسته اما محکم به سراغ شکارهایش می‌رود، بازی RoboCop: Rogue City نیز هیچ عجله‌ای در ارائه محتوایش ندارد و در آرامش و سر فرصت، قصه و مراحلش را تقدیم می‌کند. این چیزی است که در شوترهای داستان‌محور نسل هفتم (دوره طلایی FPSهای قصه‌گو) همیشه رعایت می‌شود.

“در بازی RoboCop: Rogue City، مأموریت های جانبی حول شخصیت اصلی، افسر پلیس و قدرت های تحلیلی الکس مورفی طراحی شده است. این مراحل، اگرچه ساختار پیچیده ای ندارند، اما توطئه های خوب و فکر شده ای را نشان می دهند که نشان دهنده ساختار پیچیده تیم Teyon است. زمان و انرژی قابل توجهی به این مأموریت های به ظاهر کم اهمیت اختصاص داده شده است؛ حتی کارهای ساده مانند پاسخگویی به صف بازدیدکنندگان در اداره پلیس، با روایت منحصر به فرد و پیچ و تاب همراه است.”

ماموریت جانبی این بود که به مادری که برای پیگیری مفقودی فرزندش به اداره پلیس مراجعه کرده بود، خبر فوت فرزندش را اعلام کنیم. اما من اصلا فکر نمی‌کردم که در این ماموریت جانبی که به نظر بی‌اهمیت می‌رسید، با چنین پیچش و پایان تلخی مواجه شوم. وقتی فهمیدم که استودیو سازنده، داستان را در بازی RoboCop: Rogue City به جدیت گرفته و دیگر به سمت شوخ‌طبعی و سه‌گانگی اصلی حرکت نمی‌کند، لحظه‌ای تعجب کردم.

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

شما هیچ‌وقت مراحل بازی را بر روی نقشه مشخص نخواهید دید؛ به جای آن، باید با حرکت در کوچه‌ها و پس‌کوچه‌های دیترویت، آن‌ها را کشف کنید و به جلو بروید. این ماموریت‌ها اختیاری هستند، اما پاداشی که در اختیارتان قرار می‌دهند، به‌همراه تأثیرشان بر روایت قصه و پایان‌بندی بازی، آن‌ها را به بخش‌های بسیار مهمی از تجربه بازی تبدیل می‌کند. اگرچه قابلیت نیوگیم‌پلاس هنوز تایید نشده است، اما وجود روش‌های مختلف برای پیش‌روی در داستان و امکانات مختلف برای ارتقاء (آپگرید روبوکاپ) ارزش تکرار بازی را افزایش داده‌اند.

این مجموعه، جایگزین تجربه‌ی گان‌پلی ممتع، تجربه‌ی گیم‌پلی روبوکاپ را به‌طور واقعی سرگرم‌کننده و فوق‌العاده برانگیخته به‌طرزی باورنکردنی فراهم می‌کند. حتماً هنگام بازی کردن، لذت بخشی و شگفت‌انگیزی بازی گان‌پلی خود را به‌خوبی تجربه خواهید کرد. احتمالاً عملکرد بازی در زمینه‌ی گرافیک، فنی و هنری بسیار عالی و بی‌نقص است، اما هرگز نباید دستاوردهایش را کم‌اهمیت دانست. بازی RoboCop: Rogue City یکی از بازی‌های جدید ویدیویی است که از موتور گرافیکی پیشرفته آنریل انجین ۵ استفاده شده است.

این بازی بر خلاف Immortals of Aveum، که تمرکز آن بر جلوه‌های بصری و رنگ‌های متنوع بود، بر نورپردازی و معماری دقیق محیط‌های خود تاکید می‌کند. با استفاده از فناوری Lumen global illumination و Lumen Reflection، بازی Robocap محیط‌های اتمسفری و فریبنده‌ای را برای بازیکنان خود به وجود آورده است.

در کنار باگ ها و افت فریم ،RoboCop: Rogue City یکی از بهترین بازی هایی هست که از از موتور گرافیکی آنریل انجین ۵ بهره برده است

“طراحی زیبا و پویا شخصیت‌ها و اشیاء در بازی، از جمله ویژگی‌های برجسته در قسمت گرافیکی آن است. اما از نظر فنی، بازی کامل و بدون عیب نیست. مشکلاتی مانند کاهش فریم در صحنه‌های هیجان‌انگیز، باگ‌هایی که تجربه بازی را تحت تأثیر قرار می‌دهند (مثلاً سافت‌لاک) و انیمیشن‌های ناقص چهره، از جمله نقاط ضعف فنی بازی هستند. با این حال، به طور کلی، بازی روبوکاپ با استفاده از موتور گرافیکی آنریل انجین ۵، در رده محصولاتی قرار می‌گیرد که به خوبی طراحی شده‌اند، اگرچه دارای نقاط ضعف فنی است.”

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

نقد بازی The Day Before | تجربه یک بازی نوآورانه

توانایی صداپیشگی و دوبله در RoboCop: Rogue City بسیار بالاست. صدای فلزی و وحشتناک RoboCop که با استفاده از فیلترهای رباتیک به دست می آید، تجربه دوپامین را برای بازیکنان افزایش می دهد و جلوه های صوتی مانند شلیک گلوله و شلیک تفنگ به شکلی کاملا واقعی و غوطه ور اجرا می شود. بازگشت پیتر ولر (بازیگر نقش افسر پلیس آهنین در سه گانه) به عنوان صداپیشگی RoboCop یکی از هیجان انگیزترین جنبه های این بازی است و ولر و بقیه دوبلاژ نقش های خود را به بهترین نحو انجام داده اند. از توانایی های آنها

موسیقی در RoboCop: Rogue City در کنار جلوه های صوتی بدون شک یکی از نقاط ضعف این اثر است. تم نمادین RoboCop، به همراه چند قطعه دیگر که به طور خاص برای بازی ساخته و اجرا شده اند، کل تجربه موسیقی را تشکیل می دهند. این از نقطه نظر موسیقی بسیار ناامید کننده است و انتظار می رود که حداقل موسیقی استاندارد را برآورده کند، زیرا بازی در زمینه های دیگر مانند خط داستانی، گیم پلی و گرافیک عملکرد خوبی دارد.

بازی “RoboCop: Rogue City” بیش از حد مورد انتظار است. این بازی شما را به دنیایی از بازی های تیراندازی اول شخص می برد که به نسل طلایی آنها متصل می شود و طرفداران بازی های اکشن داستان محور را به خود جذب می کند. اگر شما هم مثل من فکر می کردید که “RoboCop” همانند بازی های دیگری مانند “Ride to Hell” یا “Aliens: Colonial Marines” ناامید کننده خواهد بود، آماده باشید برای یک تجربه غافلگیر کننده. “RoboCop” بازی داستان محوری است که در طول 20 ساعت گیم پلی، نه تنها داستان جذابی را روایت می کند، بلکه سرگرمی های فوق العاده ای نیز ارائه می دهد.

نقد بازی RoboCop: Rogue City | بازگشت پلیس آهنی!

در بازی RoboCop: Rogue City، تنوع مراحل داستانی در کنار ماموریت‌های فرعی با کیفیت، بسته به تصمیمات بازیکن در پایان بازی، تاثیر می‌گذارد. این بازی با گیم‌پلی خوش‌ساخت و رویکرد خاص خود، چندین عنصر را در ژانر شوتر اول‌شخص ترکیب می‌کند و تجربه‌ای دوست‌داشتنی و ارزشمند را به ارمغان می‌آورد. علاوه بر هیجان شوترهای قصه‌محور، داستان جذاب و گیم‌پلی مناسب، بازیکنان می‌توانند از تجربه‌ی لذت‌بخشی هم برخوردار شوند. اگر به شوترهای قصه‌محور با داستان جذاب و گیم‌پلی مناسب علاقه‌مند هستید، حتماً بازی RoboCop: Rogue City را تجربه کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram

4 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *