“فراری” فیلمی آمریکایی است که در سال 2023 توسط مایکل مان ساخته شده و بر اساس زندگینامه انزو فراری، بنیانگذار شرکت خودروسازی فراری، تروی کندی مارتین نوشته شده است.
فیلم “انزو فراری: مرد و ماشین” که بر اساس کتابی به همین نام اثر روزنامهنگار ورزشی “موتوری براک ییتس” در سال 1991 ساخته شده است، در هشتادمین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز به عنوان یکی از فیلمهای رقابتی برای شیر طلایی انتخاب شد. این فیلم که در تاریخ 31 اکتبر 2023، یعنی دیروز، برای نخستین بار به نمایش درآمد، عرضه رسمی خود را در سینماهای آمریکا توسط شرکت نئون در تاریخ 25 دسامبر 2023 (10 آذر 1402) دارد.
صفحه یوتیوب NEON تریلر رسمی فیلم فراری را در 30 اکتبر، قبل از نمایش آن در جشنواره فیلم ونیز منتشر کرد. این تریلر 90 ثانیه ای دارای دیالوگ های حداقلی است و بر اساس کتاب “انزو فراری – مرد، ماشین ها، مسابقات” نوشته نویسنده و روزنامه نگار فقید براک یتس در سال 1991 ساخته شده است.
او علاقه ویژهای به مسابقات داشت؛ زیرا به عنوان گزارشگر پیت برای NASCAR در شبکه CBS مشغول به کار بود. وی همچنین همکاری در برنامه TNN American Sports Cavalcade را بر عهده داشت و مسابقه مشهور Cannonball Run را برگزار کرد.
آدام درایور و پنه لوپه کروز در نقش انزو و لورا فراری در این فیلم در کنار شیا لابوف، گابریل لونا، سارا گادون، جک اوکانل، پاتریک دمپسی، میشل ساوا، اریک هاوگان، آندره آ دولنته و جوزپه بونیفاتی هستند. راننده بدون شک یک فیلم بیوگرافی رنگارنگ با خطوط و اجراهای تمیز است که چیزی در زیر سطح خود دارد که می تواند بلند شود. انتظار طولانی مدت برای دیدن چشم اندازی دیگر در قالب یک فیلم، این بار بر اساس واقعیت، بدون شک بهترین حسی است که هر کسی می تواند تجربه کند و این فیلم آن را به خوبی برای شما فراهم می کند.
احتمالاً فیلم فراری گاهی ممکن است خسته کننده باشد، اما تماشای آن برای بررسی سبک های جدید فیلمسازی از یک کارگردان کلاسیک هالیوودی، لذت بخش است. در این فیلم، آدام درایور با فرم فوق العاده ای به نمایش گذاشته شده است و لهجه متمایزی که برای انزوای فراری به کار برده، می تواند بیننده را هیجان زده کند و شخصیت پیچیده و جذابی را به تصویر بکشد که در چندین جهت مختلف مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است.
در مرکز فراری، قدرتی بیوقفه وجود دارد که این فیلم را سریع، خشمگین و غیرقابل پیشبینی میسازد. با یک حادثه، مایکل مان این فیلم را برای بیننده به یک محیط ناامن تبدیل میکند. این اثر با سرعت و غیرقابل پیشبینی بودن خود، ممکن است داستانی ضربه بزند، اما با استفاده از تکنیکهای زیبایی در فیلم، شما را قادر میسازد تا از این فیلم هنری لذت ببرید. “فیلم فراری” با داشتن داستانی جذاب تا انتها، ممکن است مورد توجه قرار نگیرد، اما به عنوان یک اثر هنری که درباره یک مرد و تلاشهای بیهوده و مداوم او برای مقابله با موانع است، اغلب هیجانانگیز میشود.
فیلم فراری، به تصویر کشیدن زندگی پیچیده و پرپیچ و خمی است. مایکل مان، همانند موضوع فیلم، همزمان از زیبایی و قدرت تحسین میکند؛ اما همیشه به یاد دارد که زیبایی ممکن است فروپاشی کند و قدرت میتواند نابود کننده باشد. در این فیلم، او درگیر یک ترومای پرتناقض از آشوب، درام و وحشتناکی میشود.
فیلم فراری، علاوه بر انتخابهای خلاقانه و لهجههای اجباری، جذابیت خاصی دارد و داستان آن به طور ذاتی جذاب است که تماشاگران را از ابتدا تا انتها به خود جذب میکند. این فیلم، علاوه بر سرگرمکننده بودن و داشتن مسابقات آدرنالینی و تست تیک تاک ساعتی که به عنوان نشانهای تجاری فیلمهای مایکل مان شناخته میشوند، دارای داستان بسیار مهیج و جذاب است. این اظهارنظر نشان دهنده این است که “فیلم فراری” در کل، به میزان شایستگی خود بالاتر نمیرود و فیلمی بهتر از حیث داستان نیست.
در این فیلم، از استفاده خلاقانه مایکل مان در انرژی ساختار، مانند آلباتروس، برای رسیدن به نتیجه نهایی، شهرت بزرگی به دست آورده است. بدون شک، این فیلم بدون امضای بصری که تاکنون فیلمشناسی مایکل مان را مشخص کرده است، ساخته شده است. با بازی آدام درایور به شیوهای ایتالیایی، نقش انزو فراری در این درام زیبا به تصویر کشیده شده است. احتمالاً نسخهای متفاوت از فراری وجود دارد که به نظر قانعکنندهتر میرسد؛ اما نمیتوان انتظار کاری ارزشمند از ساختار داستان کتاب داشت که به طور کامل عدالت را درباره چنین موضوع غنیای رعایت نمیکند.
بیشتر بخوانید: نقد فیلم نامه های کوچک شرورانه | تبعیضهای نژادی
نقد فیلم Gran Turismo | بازی با زندگی؟
فیلم فراری یک اثر فوق العاده و مهیج است که توانسته در صنعت فیلمسازی به عنوان یک اثر جاودانه محسوب شود. صحنههای رانندگی در این فیلم به شکلی بینظیر و خیره کننده ترسیم شدهاند که میتوان گفت حتی فیلمهای پر هیجان و خشن نیز باید از آن الگو بگیرند. “فراری” با اجتناب از تکرار و تکرار درامهای خانوادگی، از طریق یک دوران برجسته، با بازی آدام درایور و با برخی از صحنههای مسابقهای که به طور ماهرانه طراحی شدهاند، به تصویر کشیده شده است. شاید سکانسهای رانندگی، کمی از جنون مورد انتظار خود کم بینند، اما باید توجه داشت که “فراری” در واقع یک فیلم بیوگرافی است و نباید از موضوع اصلی خود فاصله بگیرد.
بر اساس بررسیهای سایت Rotten Tomatoes، این فیلم تاکنون با نمره 80 درصد از 25 منتقد و میانگین امتیاز 6.5 از 10 ارزیابی شده است. در متاکریتیک، با بررسی 17 نقد، فیلم به امتیاز میانگین وزنی 74 از 100 دست یافته است که نشاندهنده بررسیهای مثبت بیشتری است. فیلم فراری مایکل مان، قطعاً ارزش دیدن حداقل یک بار را دارد. اگر از علاقهمندان به فیلمهای بیوگرافی با پسزمینه تجاری اقتصادی هستید، بدون شک لذت خواهید برد از فیلم فراری مایکل مان.
روسو کورسا، یا قرمز مسابقه، رنگ درخشانی است که به آن رگ حیات “فراری” میگویند. این داستان هیجانانگیز مایکل مان دربارهٔ تابستان ۱۹۵۷ است، زمانی که خودروساز ایتالیایی در مشکلات مالی بود و مجبور بود برای خودش زندگی جداگانهای بین همسر و معشوقهاش داشته باشد. رگ حیات “فراری”، سایهای مرموز مانند ماشینهایی شد که شرکت برای مسابقات ساخته بود، با کاپوتهایی که با نماد اسب سیاهرنگ طراحی شده بودند. اما آدام، رانندهٔ سرد و مسلط، نشان میدهد که روحیهٔ رقابتی شدیدی در رگهای “فراری” جاری است.
فیلم فراری، که در تاریخ ۲۵ دسامبر در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد، همانند سایر فیلمهای تولید شده توسط مان، در نشان دادن مردانگی و غریزی انسانها بسیار موفق است. این غریزه، به ویژه در صحنههای هیجانانگیز مسابقه هنگامی که خودروها در پیست یا جادههای باز حرکت میکنند، به طور واضح نمایش داده میشود. اما فیلمنامهی تروی کندی مارتین، بر اساس رمان بیوگرافی “انزو فراری: مرد، خودرو، مسابقهها، ماشین” نوشتهی براک یتس، به بحرانهای شخصی این شخص در تابستان ۱۹۵۷ توجه میکند و به همان اندازه به زمان مسابقه میپردازد، با توجه به اینکه فیلمنامه به وفور در دیالوگهای اصلی فیلم تجسم شده است.
این تصمیم هوشمندانه بود که جزئیات تولد تا مرگ فراری را نادیده بگیرند و به جای آن، به یک دوره متمرکز شوند که در آن عوامل مختلفی بر آینده فراری تاثیرگذار هستند. این باعث میشود که در فیلم، تنش بالایی در داخل و خارج از پیست مسابقات حس شود. حتی اگر صحنههای پر احساس داخلی، نادرست با هجوم آدرنالین سکانسهای مسابقه مطابقت نداشته باشند، باز هم رابطه صمیمی برای مردی ایجاد میشود که در غیر این صورت ممکن است بیاحساس و دور از دسترس باشد.
فیلم فراری، در واقع یک مسابقه بزرگ است که تکنیک حرفهای ما در آن به کار میرود و دوربینهای فیلمبرداری اریک مسرشمیت ما را در پشت فرمان یا در مسیر جادههای تند و تصاویری هیجانانگیز قرار میدهند. مسابقه مایل میگلیا که در سراسر ایتالیا در ۱۰۰۰ مایل جاده برگزار میشود، از شهرهای باستانی و مناطق روستایی عبور میکند. قسمتهایی که نشان میدهد اتومبیلها از گردنههای کوهستانی عبور میکنند، بسیار هیجانانگیزند.
طراحی صحنههای متعدد توسط پیترو اسکالیا، ارزشی بینظیر را به فیلم فراری میدهد؛ زیرا دوربینهای با کیفیت مسرشمیت، تصویری توهمآور از روی آسفالت ایجاد میکنند و صداهای طراحی شده توسط دنیل پمبرتن، احساسی از درون خود را منتقل میکنند. همچنین، موسیقی این فیلم به حفظ سرعت آن در طول دو ساعت و بیشتر کمک میکند. اگرچه «فیلم فراری» نمیتواند به عنوان نمونهای از بهترین آثار کارگردانی اسکالیا باشد، اما طرفداران فیلمسازی شگفتانگیز و قدرتمند او، همچنان از این فیلم لذت خواهند برد.
این فیلم، فاقد انفجار و تنش ماشین سواری است، اما چندین سکانس مسابقهای دارد که بدون تردید میتواند جذاب برای طرفداران ماشینهای سریع باشد.
2 پاسخ
جا داشت که بهتر باشه
فیلم خوبیه